تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // دوری از ثبت نام بازهم یک آینده مبهم سیاسی را به ارمغان خواهد آورد

کابل باختر/ 1/ ثور
منابر ، مساجد ، مکاتب و رسانه ها محلات اثر گذار براجتماع بوده که باید از نفوذ و اثرگذ اری آنها برای تسریع روند ثبت نام درکشور استفاده شود.
مفسر آژانس باختر مینگارد ، کمیسیون مستقل انتخابات غرض تسریع روند ثبت نام رای دهندگان به شیوه های جدید متوسل شده تا بتواند مردم را ترغیب به سهم گیری در روند ثبت نام نماید.
اخیراً اعضای این کمیسیون با مقامات ارشد دولتی منجمله رییس جمهور غنی ، اعضای شورای عالی صلح و مسوولان وزارت حج و اوقاف دیدار های داشته اند.
دراین دیدار ها ، اعضای کمیسیون مستقل انتخابات خواسته اند تا رهبران دولت و نهادهای حکومتی برای تشویق مردم غرض ثبت نام همکاری نمایند.
از آغاز روند ثبت نام رای دهندگان اضافه از یک هفته سپری شده است مگر آنچنان که توقع میرفت شرکت مردم دراین روندپررنگ نیست کم رنگ بودن حضور مردم در روند ثبت نام ، دلایل واضح دارد اول اینکه مردم با درنظر داشت چند انتخابات که در گذشته صورت گرفته و مشکلات معین خود را داشت. مساله دیگر ثبت نام رای دهندگان به اساس تذکره تابعیت است درحالیکه بخشی وسیع از مردم بخصوص روستانشنیان تذکره تابعیت ندارند وبرنامه توزیع ده میلیون تذکره جدید هم میتواند زمانگیر باشد.
مساله دیگر عدم آگاهی مردم از برنامه های کمیسیون انتخاباتی است زیرا کمیسیون انتخابات درهر برنامه انتخاباتی ، یک شیوه و عملکرد تازه را روی دست گرفته است که این خود باعث مغشوش شدن اذهان رای دهندگان شده است.
بهتر بود که کمیسیون مستقل انتخابات قبل از آغاز برنامه ثبت نام رای دهندگان بیشتر هرآگاه ساختن مردم از این روندتمرکز میداشت .
حالا که روند ثبت نام آغاز گردیده بازهم یک خلا دیگر ، که عدم آگاهی مردم از این روند است ،هویدا گردید.
مسوولان درکمیسیون انتخابات متوجه این خلا گردیده و در صدد رفع آن اند و با برنامه های جدید روآورده اند.
اخیراً مسوولان کمیسیون درملاقات های که با مسوولان نظام داشته اند پاره از مشکلات فراراه کمیسیون را مطرح ساختند . اکنون کمیسیون درصدد است تا از منابر و محلات تاثیر گذار دیگر برای کشاندن مردم به سوی روند ثبت نام استفاده کنند.
با آنکه مسوولان در کمیسیون انتخابات کمی دیرتر متوجه یک نقیصه جدی شدند مگر هنوز هم فرصت باقی است که شیوه های تازه روی دست گرفته شودومردم تشویق شوند تا به روند ثبت نام و نفس تازه دهند.
استفاده از منابر ، مساجد ، مکاتب و رسانه ها برای تنویر اذهان عامه یک حرکت نیک است که میتواند پروسه انتخابات را یک پروسه ملی برای مردم معرفی نماید تا مردم درک نمایند که انتخابات آینده وسرنوشت آنها را رقم میزند و آنها با شرکت دراین روند درحقیقت یک دین ملی و یک وجیبه سترگ میهنی را انجام میدهند.
دوری از روند ثبت نام وعدم شرکت درانتخابات بازهم یک آینده مهم سیاسی را به کشور به ارمغان خواهد آورد که طبعاً مردم میهن دوست ما چنین نمیخواهند.
ختم/ عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا