سیاست

146000 نفر از کشور فرار کرده اند / وزرا خارجه وعودت مهاجرین استجواب شدند

کابل باختر 25 عقرب
ولسی جرگه  وزرا امور خارجه ، مهاجرین و عودت کننده گان را در پیوند به فرار جوانان از کشور و اخراج اجباری مهاجرین از کشورهای اروپایی، استجواب نمود.
دفتر مطبوعاتی ولسی جرگه به آژانس باختر خبر داد: در جلسه عمومی  ولسی که به ریاست محمد نذیر احمدزی نایب دوم ولسی  جرگه برگزار گردید، صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده گان در پیوند به فرار جوانان از کشور و اخراج مهاجرین افغانستان از کشورهای اروپایی مورد استجواب قرار گرفتند.
این در حالیست که موج مهاجرت در کشورهای اروپایی و فرار جوانان افغانستان به کشورهای اروپایی، به بحران تازه ای مبدل شده است.
در همین حال وزیر امور خارجه و وزیر مهاجرین و عودت کننده گان نا امنی، بیکاری و فقر را از دلایل فرار جوانان از کشور دانسته می گویند که این وضعیت موجی از مهاجرین را به سوی کشورهای اروپایی کشانده است و کشورهای اروپایی نیز نظر به مشکلات اقتصادی و موضوعات سیاسی، توانایی پذیرفتن همه مهاجرین را ندارد.

مسئولین مربوط همچنان افزودند که حکومت افغانستان از برگشت مهاجرین داو طلب استقبال کرده است اما با برگشت مهاجرین به صورت اجباری موافق نبوده و حاضر به پذیرفتن آنان نیست.
وزیر امور خارجه و وزیر مهاجرین از نشست های مکرر با مقامات کشورهای اروپایی خبرد داده افزودند که در این نشست ها تأکید شده است که حکومت افغانستان ظرفیت رسیده گی به مهاجرینی را که برگشت اجباری داده می شوند، ندارد.
آنان همچنان افزودند که از کشورهای اروپایی خواسته شده است تا همه مهاجرین افغانستان را قبول کنند و به خصوص با پنج گروه از مهاجرین افغان که شامل اطفال،مریضان،آنانیکه از فامیل شان جدا می شوند،آنانیکه در ولایات نا امن زنده گی می کنند و مهاجرینی که زیر تهدید امنیتی هستند،مدارا کرده از سخاوت بیشتر کار گیرند. بر اساس گزارش ارائه شده به تعداد یکصدو چهل و شش هزار اتباع افغانستان به کشورهای اروپایی پناهنده شده اند که از این میان برخی از مهاجرین افغان از کشورهای منطقه نیز شامل بوده و به تعداد چهل و سه هزار تن آنان تا اکنون در آلمان قبول شده اند.
در جلسه،اعضای ولسی جرگه تأکید نمودند که حکومت افغانستان هیچ گاهی ظرفیت رسیده گی به مشکلات مهاجرینی که برگشت می خورند را ندارد و برگشت مهاجرین،بهران جدیدی را در کشور ایجاد می کند.

وکلاء، با در نظرداشت وضعیت کنونی کشور،افزودند که هر مهاجر افغانستان با مصرف تمامی دارایی های شان، مستحق پذیرفتن شدن در کشورهای اروپایی بوده و شرایط یک پناهنده را دارند.
با این همه،اعضای ولسی جرگه تأکید نمودند: تا زمانیکه حکومت تأمین امنیت را در اولویت کاری خود قرار ندهد و برای از میان برداشتن بیکاری و فقر زدایی برنامه های عملی و جامع را روی دست نگیرد، برگشت مهاجرین امکان پذیر نخواهد بود.
افزون برآن،موضوع عدم خطوط سیاست خارجی کشور و استفاده اتباع افغانستان از پاسپورت های کشور پاکستان در عربستان سعودی نیز مطرح گردید.
وزیر امور خارجه خاطر نشان ساخت که با ایجاد کمیسیونی روی ایجاد خطوط اساسی سیاست خارجی کشور کار جریان داشته و موضوع استفاده از پاسپورت های پاکستانی توسط ابتاع افغانستان در عربستان سعودی، نیز کار جریان دارد تا این مشکلات مرفوع گردد.
در جلسه، در وقت امتیازی پیرامون موضوعاتی چون تظاهرات روز چهارشنبه به خاطر سربریده  شدن هفت تن و تمثیل وحدت ملی مردم و هشدار برای حکومت، سهم ندادن جوانان تحصیل کرده ولایت بادغیس در چارچوب حکومت،ضروت تدابیر پیش گیرانه به ولایات سردسیر،پیشنهاد ایجاد مدارس دینی در ولایات سرحدی و مانع شدن از تحصیل جوانان برای دروس دینی در کشورهای منطقه،جلوگیری از حرکت های مدنی که مانع ارزش های اسلامی است،تأکید بر نشر گزارش حقیقت یاب ولایت کندز،انتقاد از رهایی خلیل الله فیروزی،گرفتن قرارداد دوصد میلیون دالری وزارت دفاع ملی توسط پسرکاکای رئیس جمهور و فساد مالی در این قرار داد، فساد اداری در استخدام افراد مورد نظر وزیران در پست های دولتی، بی توجهی به ولایت غور و حوادث وحشتناکی در این ولایت رخ داد و عدم دستگیری عاملین جنایت صورت گرفته در غور،بسته بودن مسیر ولایت غور در آستانه امتحان کانکور و احتمال بازماندن فارغین این ولایت از پروسه امتحان کانکور،مطرح گردید.
علاوه برآن،از بلند رفتن اسعار خارجی در برابر پول افغانی به خصوص بلند رفتن دالر ابراز نگرانی صورت گرفته،خاطر نشان گردید که این وضعیت بر وضعیت اقتصادی مردم تأثیر منفی بجا گذاشته است.
نایب دوم ولسی جرگه و رئیس جلسه نیز از حکوت خواست تا در ایجاد مدارس دینی توجه نماید.وی همچنان بلند رفتن نرخ دالر را یک مشکل جدی اقتصادی برای شهروندان کشور تلقی نموده،خواهان رسیده گی مسئولین امور در زمینه گردید.
رئیس مجلس،همچنان خواهان نشر گزارش حقیقت یاب ولایت کندز شده،آزادی خلیل الله فیروزی را که در پرونده کابل بانک متهم می باشد،سوال برانگیز خوانده،خواهان بررسی موضوع توسط هیئت ولسی جرگه شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا