جهان

حکومت هند رهبر جدید طالبان را تهدید جدی برای این کشور می داند

دهلی جدید- ایرنا – باختر14اسد
روزنامه تایمز اف ایندیا در یک تحلیل سیاسی ، انتخاب رهبر جدید طالبان افغانستان را خطر بزرگی برای هند دانست و نوشت: نفوذ دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی پاکستان بر رهبر جدید طالبان افغانستان ؛ هند را با مشکلات زیادی مواجه می کند.
به گزارش آژانس باختر به نقل از منابع خارجی ، رهبر جدید طالبان از سالها پیش تحت فرمان و هدایت پاکستان بوده است.
این روزنامه اضافه کرد: 'ملا محمد منصور' رهبر جدید طالبان پیش از این 'مسعود اظهر' که در طیاره ربایی سال 1999 دست داشت، مسئولیت طیاره ربایی را پذیرفته بود.
این روزنامه هندی با اشاره به سوابق 'سراج الدین حقانی' معاون رهبر جدید طالبان می نویسد: وی به دلیل بمب گذاری در مقابل سفارت هند در کابل در سال 2008 که باعث کشته شدن 58 نفر از جمله یک دیپلمات هندی شد فرد کاملا شناخته شده ای است.
در این تحلیل آمده است: 'سراج الدین حقانی' فرد وابسته به رهبر جدید طالبان نیز سوء قصد علیه حامد کرزی رییس جمهوری پیشین افغانستان را رهبری کرده است.
گفته می شود که مسوولیت فعالیت طالبان در افغانستان به عهده حقانی قرار خواهد گرفت که این به معنی تهدید منافع هند در افغانستان است.
در بخش دیگری از این تحلیل اضافه شده است: حقانی به همراه پدر خود جلال الدین حقانی با سازمان های اطلاعاتی پاکستان همکاری نزدیک داشته است.
این روزنامه در ادامه حضور حقانی در میان رهبران طالبان و نقشی که وی در مذاکرات صلح با دولت افغانستان به عهده دارد را به عنوان تهدیدی برای هند ارزیابی می کند.
این روزنامه نوشت: 'ملا منصور' که گفته می شود مهره سازمان اطلاعاتی پاکستان است به تدریج درحال تحکیم بخشیدن موقعیت خود است. 'فحیم الله یوسف زی که یک ناظر شناخته شده طالبان است اعلام کرده که منصور از یک رقیب قدیمی خود یعنی 'ملا عبدالقیوم ذاکر' حمایت می شود.
گفته می شود رهبران طالبان که پیش از این 'ملا عمر' را انتخاب کرده بودند هم اکنون یا در زندان هستند و یا کشته شده اند.
این روزنامه در ادامه نوشت : منصور از سوی پاکستان برای هدایت مذاکرات صلح انتخاب شد درحالی که هند در مذاکرات صلح افغانستان با طالبان نقشی ندارد و رهبر جدید طالبان می تواند مشکلات جدی برای دهلی جدید و کشورهای دیگر ایجاد کند.
در این تحلیل اضافه شده است: پاکستان از مدت ها قبل به عنوان کشوری که گروه های افراطی را هدایت می کند شناخته شده است اما سوال واقعی اینجاست که آیا اسلام اباد می خواهد مذاکرات صلح به رویه ی فعلی پیش رود یا این کشور نقشه دیگری را در سر دارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا