اخبارگزارش ها

وزیر دفاع امریکا؛ فصل تازه همکاری‌ها با افغانستان آغاز می‌شود // آگاهان سیاسی؛ امریکا باید رابطه معنا داربا افغانستان داشته باشد نه حضور حساسیت برانگیز

کابل/۲۰  ثور/ باختر

وزیر دفاع امریکا در تازه ترین اظهاراتش گفته است که فصل تازه همکاری‌ها با افغانستان آغاز می‌شود.

این گفته ها در حالی بیان شده است که نیروهای خارجی برنامه خروج از افغانستان را از اول می آغاز کرده اند٬امریکا دولت افغانستان را همکار راهبردی خود در مسایل منطقه یی می داند و با امضای جندین قرار داد و تفاهمنانه ٬ اینده همکاری های راهبردی میان دو کشور تعریف شده است٬ مگر مذاکرات امریکا با طالبان و امضای توافق نامه صلح میان این دو و خروج عجولانه از افغانستان دولت این کشور را در تنگنای سیاسی و نظامی قرار داده است .

مگر پس ازسپری شدن  یک هفته از آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وزیردفاع این کشور می‌گوید که ایالات متحده فصل تازۀ همکاری‌هایش را با افغانستان آغاز می‌کند.

لیود آستن، وزیر دفاع امریکا که امروز جمعه در یک نشست خبری مشترک با جنرال مارک میلی، رییس ستاد مشترک ارتش امریکا صحبت می کرد، گفت هرچند بربنیاد دستور جوبایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده روند بیرون شدن نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه دارد اما واشنگتن به دنبال یک رابطه تازه با افغانستان است.

او افزود: «رییس‌جمهوری تصمیم گرفته‌است به درگیری امریکا در طولانی‌ترین جنگ ما پایان دهد و ما نیز این‌کار را خواهیم کرد و در کمتر از یک هفته بعد، روند عقب‌نشینی طبق برنامه پیش می‌رود. همزمان ما در حال تغییر رابطۀ خود به یک رابطۀ دوجانبۀ تازه با شرکای امنیتی افغان خود استیم؛ رابطه‌یی که براساس آن ما در جهت اهداف مشترک خود به روش‌های جدید و متفاوت کار خواهیم کرد

وزیر دفاع ایالات متحده همچنان گفت که این کشور پس از بیرون شدن از افغانستان، بخشی از حمایتش را از نیروهای افغان از کشورهای دیگر ادامه خواهد داد: «نیروهای امنیتی افغانستان و حکومت این کشور در این زمان منسجم هستند. هدف رییس‌جمهور ایالات متحده ادامه دادن به حمایت خود از نیروها و حکومت افغانستان است.»

او گفت: «ما پس از بیرون شدن، با بودجۀ بیش از حد به‌حمایت از آنان ادامه خواهیم داد. با حکومت و ارتش افغانستان همکار خواهیم ماند. و مطمئناً امیدواریم که پشتیبانی مداوم از نیروهای امنیتی افغان موثر خواهد بود. این نیروها توانایی بسیار چشم‌گیری دارند.»

از دید آگاهان سیاسی در افغانستان چگونه‌گی روابط آینده امریکا با افغانستان پس از تکمیل برنامه خروج یکی از مسایل مهمی است که کم‌تر مورد توجه بوده است.

این آگاهان می گویند مقام های افغان و امریکا نیز تمایل زیادی به بازنمایی روابط آینده دو کشور نشان نداده‌اند. به همین علت، معمای روابط آینده افغانستان و امریکا تا هنوز برای عموم ناگشوده است.

مقام های افغان کوشیده اند که مسئلۀ خروج نیروهای خارجی به خصوص امریکا را مهم جلوه ندهند و بیشتر از توانمندی نیروهای افغان در برابر جنگ با هراس افگنی که امریکا آن را نیمه تمام گذاشت سخن گفته اند٬ مگر با این هم از ادامه رابطه معنا دار با امریکا  و کشور های دیگر که در کنار امریکا در افغانستان حضور نظامی داشتند تاکی داشته اند

 محمداشرف غنی، رییس جمهوری کشور گفته است که نباید نگران آینده بود و برنامه خروج اثر منفی روی روابط افغانستان با همکاران بین‌المللی آن از جمله امریکا نخواهد داشت. به گفته اشرف غنی، انزوا در تقدیر آیندۀ افغانستان نوشته نشده است. به تعقیب اعلام زمان و معیاد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ و اظهارات ضد و نقیص مقام های امریکایی و کشور های دیگری غربی در رابطه به افغانستان٬ طالبان خود را در موقعیت برتر یافتند و تلاش دارند که با قدرت نمایی کسب امتیاز کنند٬ مگر گفته های اخیر دو مقام ارشد نظامی امریکا این پیام را به طالبان می دهند که بلند پروازی های این گروه قابل تحمل نیست و نماینده ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان هم هشدار داد که با ادامه خشونت و برتری جویی نظامی از سوی طالبان٬ امریکا در کنار حوزه جمهوریت که هدف حکومت افغانستان است ایستاده خواهد شد .

از دید آگاهان سیاسی می‌توان گفت که امریکا به رغم ترک فیزیکی افغانستان حضور خود در این کشور را به گونۀ دیگرحفظ خواهد کرد.

جنرال عبدالواحد طاقت آگاه امورسیاسی و کار شناس امور نظامی به این نظر است که هدف  وزیر دفاع امریکا از فصل جدید همکاری همانا تعلیم وتربیه نظامیان افغان است چنانچه بار ها این را اعلام داشته اند .

اما طاقت برچگونگی روند آموزش نظامی ایالات متحده انگشت انتقاد گذاشته افزود “به نظر من آنان چی یاد دارند که به ما یاد بدهند چنانچه تجارب گذشته بما نشان داده است که در حملاتی که آنان انجام می دادند جز تلفات افراد ملکی نتایج دیگری نداشت.

طاقت افزود در فصل جدید همکاری ها قرار است جاسوسان که قبلا به نام های مختلف تربیه شده اند وتحت دستورآنان وظایف شا نرا پیش می بردند فعال تر شوند در ترور مخالفان ونخبگان افغان به کار ببرند که  به هدف  بزرگ شان که  همانا رسیدن به آن سوی دریای آمواست نایل آیند ،البته سنگ پرتاب می کند اما به دست افغانان.

این آگاه امور سیاسی می گوید که هدف امریکا همانا رسیده به آنطرف دریای آمو و اکمال طرح محاصره روسیه است مگر در بیست سال گذشته در رسیدن به این طرح با مخالفت ها و واکنش ها مواجه است سرانجام صلاح دیدند که ظاهرا افغانستان را ترک کند مگر حضور استخباراتی خود را در افغانستان نه تنها حفظ خواهند کرد بل آن را گسترش خواهند داد و همچنان  این احتمال جدی است که امریکا با استخدام اجیران٬ کاری که عساکر امریکایی کرده نتوانستند ذریعه این اجیران انجام دهند.

طاقت در این مورد به گزارش یک روز نامه امریکایی اشاره می کند که گفته است امریکا حضور نظامی خود را با استخدام شانزده هزار جنگجوی قرار دادی دنبال خواهد کرد.

طاقت به آدرس امریکا می گوید که این کشور به جای شعار دادن فصل تازه همکاری ها با افغانستان٬ بکوشد با رقیبان خود در منطقه کنار آید تا حضور سالم در منطقه داشته باشد٬ اگر امریکا فکر می کند که با ظاهر سازی ها می تواند بقای خود را در منطقه  حفظ می کند به بیراهه رفته است زیرا روسیه و چین  آگاه اند که امریکا چه میخواهد و چه می کند

طاقت از امریکا در گام اول و در گام بعدی از کشور قدرتمند منطقه می خواهد که بازی های سیاسی و استخباراتی شان را در افغانستان کنار گذارند٬ تاریخ ثابت کرده است که حضور هر نیروی خارجی در این کشور حساسیت برانگیز بوده است و این کشور ها درک کنند که از این نقطه حساسیت برانگیز خود را دور کنند

عتیق الله امر خیل آگاه امور سیاسی کمک وهمکاری ایالات متحدۀ امریکا را بخاطر بقای نظام وکشور خیلی مهم دانست وگفت باید فراموش نکنیم که ما در بخش های نظامی، سیاسی واقتصادی متکی بر امریکا استیم زیرا اسلحه به پرزه واکمالات نیاز دارد وما ذخایر وکارخانه تولید پرزه جات نداریم اگر در حملات پوسته ها به صورت درست اکمالات نشود می بینیم که به آسانی سقوط می کنند پس گفته می توانیم که این بخش مهمتر از همه است.

مسئلۀ دوم کمک اقتصادی است زیرا اقتصاد ما خیلی ضعیف است ونیاز شدید به کمک اقتصادی داریم در غیر آن حتی معاشات کارمندان را پرداخته نمی توانیم.

مسئلۀ سوم حمایت سیاسی است که ایالات متحده امریکا باید از برنامه ما در منطقه وجهان حمایت کند که هریک وقت وزمان،جدیت وفشار کار دارد ویقین دارم که ایالات متحده امریکا می تواند این کار را انجام دهد چون خودش در خطر است واز ترس آن که مبادا افغانستان دوباره به مرکز تروریزم مبدل نشود کمک های نظامی،مالی وسیاسی  شان را شدت می بخشند. 

باید گفت که مردم افغانستان به مقاصد خارجی ها پی برده اند و دیگر جای برای گزافه گویی ها وجود ندارد و این کشور نمی تواند سال ها میدان رقابت قدرت ها باشد٬ امریکا و هر کشور دیگر که به نام فصل همکاری های جدید در صدد توجیه حضورخود در آینده افغانستان اند باید از کارکرد حساسیت برانگیز دوری کنند و وارد قصل تازه یی از همکاری با افغانستان باشند٬ همکاری یی که معنا و تعریف داشته باشد و برای تمامی مردم افغانستان قابل قبول باشد و در هین حال حساسیت انگیز برای همسایگان  این کشور نباشد صائم /فرزانه 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا