امنیت

نظر روزنامه فارن پالیسی در باره اخراج طالبان از قطر

صدای امریکا – باختر20 میزان
"اخراج طالبان از قطر یک اشتباه بزرگ خواهد بود" عنوان مقاله‎است که به قلم چهار نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان و یک معاون نماینده خاص، در تازه ترین شماره نشریه فارن پالیسی به نشر رسیده‎است.
درین مقاله از عدم مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر حمایت شده و گفته می‎شود که رئیس جمهور امریکا و مقامات دیگر اداره وی، این را می‎پذیرند که معضله افغانستان جوانب سیاسی، نظامی و اقتصادی دارد و هدف نهایی این است که معضل افغانستان بلاخره از راه سیاسی حل گردد.
فارن پالیسی می‎نویسد با وجود آنکه ایالات متحده به اعزام قوای بیشتر به افغانستان و عدم اعلان زمان خروج قوایش از افغانستان تصمیم گرفته‎است، مقامات ارشد امنیتی امریکا تائید می‎کنند که تنها جنگ در جبهه منتج به پیروزی نمی‎شود و باید مذاکره شود.
فارن پالیسی می‎نویسد ایالات متحده منافع ملی اش را تنها از راه مذاکره سیاسی میان حکومت افغانستان و طالبان به دست آورده می‎تواند.
به نوشته نشریه، نه امریکا و نه هم حکومت افغانستان باید انتظار آن را نداشته باشند که در جنگ دست بالا یافته و سپس مذاکرات صلح آغاز شود.
به نوشته فارن پالیسی به همان شکلی که امریکا و حکومت افغانستان به صلح نیاز دارند طالبان هم به آن نیازمندند.
رئیس جمهور ترمپ به تاریخ ۲۱م اگست گفت بعد از تلاش‎های موثر نظامی ممکن یک راه برای مصالحه هموار گردد، ولی فارن پالیسی می‎نویسد هیچ‎کس نمی‎داند آن روز چی وقت می‎رسد، برای ختم جنگ به مذاکره نیاز است، پس چرا مذاکره زودتر آغاز نشود.
به باور نویسنده‎گان مقاله فارن پالیسی موضوع دیگر این است که اگر دفتر طالبان مسدود گردد تماس با این گروه محدود شده و سد راه مذاکرات صلح ایجاد خواهد شد.
نشریه در دفاع از باقی ماندن دفتر طالبان در قطر می‎گوید، این چینل موجود است و نیاز است برای مذاکره باز نگهداشته شود. ولی روزنامه واشنگتن پست در مقاله نوشته است که رئیس جمهور افغانستان و قوماندان ماموریت حمایت قاطع به این نظرند که تقویت نیروهای هوایی این کشور می‎تواند منتج به شکست طالبان گردد. ختم /خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا