سیاست

آگاهان سياسي: فقط قاطعيت وبرخورد جدي نهاد هاي امنيتي وقضايي ميتواندحقوق بشر را در كشورتامين كند

 

كابل 22قوس باختر 

افغانستان از لحاظ رعایت حقوق بشر در میان ملل جهان جایگاه مناسب ندارد.

نسبت به چگونگی تامین حقوق بشر همیشه از سوی نهادهای داخلی و خارجی ايراد هاي  وجود دارد. نقض حقوق بشر درکشور  باعوامل متعدد و مختلف همراه بوده است.

این  پدیده بیشتر با گسترش ناامنی در چنددهه اخير رشد نموده است.

مگر آگاهان سیاسی اين انديشه راكه نقض حقوق بشر را یکسره باناامنی ها ارتباط داده شود نیز موجه نمیداند زیرا تجاوز و قتل یک طفل شش ساله ، قتل یک خانم جوان در عقده های  وسلیقه های شخصی با مسایل سیاسی ارتباط نمیگیرد بل ناشی از نابسامانی های اجتماعی است.

 مگر دراینجا حرف عمده نقض از حقوق بشر است این مطرح نیست که این نقض در قالب چه حادثه صورت میگیرد مهم نقض حقوق اسنانی  یک فرد است که یک رویداد ويا نابسامانی اجتماعی صورت میگیرد و یا در یک حادثه  انسانی یک فرد است که  رویداد  و یا نابسامانی اجتماعی صورت میگیرد و یا در یک حادثه ناشی از تروریزم و یا مسایل سیاسی.

باتاسف نسبت به نقض حقوق بشر در  افغانستان درجریان سالهای اخیر حرف ها كليشه یی و تشریفاتی بوده و هیچگاه راه حل آن مشخص نشده است.

صدیقه بلخی عضو مجلس سنا، دراین رابطه به خبر نگار آژانس  باخترگفت، سرو صداهايي همیشه در افغانستان بخاطر جلوگیری از حقوق بشرراه اندازی میشود که اكثرا" جنبه تبلیغاتی دارد در حالیکه کميسیون مستقل حقوق بشر کار شانرا انجام داده و این کارها اکثرا" ارقام گیری بوده، تلاش های شان صرفا" در بخش جمع اوری آما ر و ارقام از نقض حقوق بشر میباشد.

این  عضو مجلس سنا به این باور است ، تازمانیکه مسوولان نهادهای مربوط بخصوص نهادهای عدلی و قضایی به صورت درست  و قاطع عمل ننمایند امار و ارقام سربریدن ها ، سوزاندنها و نقض حقوق  بشر رو به روز بالا میرود .

وی میگوید تا زمانیکه مرتكبين  نقض حقوق بشر وکسانی که مرتکب قتل وجنایت میشوند از جانب ارگانهای مسوول مجازات نشوند راه ندازی محافل گرامی داشت و سالگردها  کاری پیش نخواهدبرد.

صدیقه بلخی تاکید نموده میگوید تازمانیکه عدالت انتقالی به صورت درست و واقعی ان بالای ناقضان حقوق  بشر تطبیق نشود، حقوق  بشر در افغانستان تامین نمیشود.

داکترفاطمه عزیز نماینده قندز در ولسی جرگه به این باور است که دولت مطابق به احکام  قانون اساسی وظیفه حراست از حقوق  اتباع را دارد مگر با تاسف در جامعه مانسبت به ناقضین حقوق بشر برخورد  سطحی صورت میگیرد دراینجاقاطعیت  نهادهای عدلی و قضایی مطرح است، باید در برابر انانیکه در صف مخالفان مسلح،  حقوق   اتباع رازیر سوال برده اند از شدت عمل کار گرفته  شود و آنانیکه در دستگاه دولت سابقه خوب در رعایت حقوق بشر نداشته اند باید به میز محاکمه کشانده شوند.

خانم فاطمه عزيز تاكيد دارد كه خشونت در برابر مردم را باید خود باقاطعیت در میز عدالت پاسخ گفت.

کبیررنجبر آگاه مسایل حقوقی، اندیشه  تحقق عدالت انتقالی را یک خیال و آرزو  میداند که هیچگاه تطبیق نمیشود.

زیرا عوامل خشونت هنوز هم وجودداشته كه به گونه یی از انکشافات سیاسی سود میبرند حتا انها به گونهء  مورد حمایت قرار میگیرند زمانی انها داخل لست سیاه میشوند و زمانی هم از لست سیاه خارج ساخته میشوند تاوقتي كه به اين گونه بر خورد نقطه پايان نگذاريم نمي توان  از تامين حقوق بشر سخن گفت.

یک عضو دیگر ولسی جرگه که نمیخواهدنامش گرفته شود میگوید که حقوق بشر در افغانستان به یک بازی سیاسی و یک دستاویز سیاسی مبدل گردیده حتا کشورهای غربی با روی سلیقه و برداشت خود آن را تعبیر مینمایند هرگاه ما به فکر ایجاد یک جامعه قوی مدنی هستیم عدالت را به شکل بنیادی آن میخواهیم باید کنار آمدن هارا ترك نماییم و برای تامین حقوق کلی فکر نماییم. انانیکه ناقض حقو ق بشر نسبت میشوند باید با قاطعیت برخورد  شود  دراینجا نقش نهاد های امنیتی عدلی و حقوقی مطرح بحث است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا