گزارش ها

کاهش بازارکالاهای پاکستان باعث نگرانی تجار آنکشورگردیده

کابل ۱۵ حوت باختر
بازرگانان پاکستانی با ابراز نگرانی گفته اند که هند و چین موفق به نفوذ دربازار های کابل شده که باعث کاهش سهم بازار کالای پاکستانی به پنجاه درصد در دوسال گذشته درافغانستان  شده است.
به گفته مسوولان اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان وافغانستان – تجارت  پاکستان با افغانستان  سالانه ا ز دواعشاریه هفت میلیارد دالر در دوسال گذشته  به یک اعشاریه دو میلیارددالر کاهش یافته است .
گزارشگر آژانس باختر مینگارد : رئیس اتاق  مشترک تجارت وصنایع پاکستان – افغانستان که اخیرأ از کابل دیدار کرده گفته است که هند وچین حفظ اسهام پاکستان در بازار افغانستان را محدود  میسازد  وبازار های کابل تحت تاثیر واردات هند وچین میباشد که تجارت پاکستان درافغانستان دردوسال گذشته  ازیک اعشاریه پنچ میلیارد دالر یعنی پنجاه درصد کاهش را نشان میدهد و پاکستان حتی  بازار های سنتی اش را درافغانستان از دست داده است .
وی افزوده است که بخش درمانی پشاور نیز که عمدتأ روی افغان ها پایدار بود در حال حاضردرسطح صفر قرار دارد وتمام شفاخانه ها در حیات  آباد خالی اند به گفته وی، پشاور قربانی اصلی کاهش تجارت پاکستان با افغانستان است و مردم این شهر به مقیاس وسیع درکار تجارت شان تاوان کرده اند.
به گفته وی کاهش  تجارت میان افغانستان وپاکستان سبب رکود کسب وکار در پاکستان شده است زیرا بطورمثال ازدوصد آسیاب تولید آردکه درپشارو فعالیت داشت اکنون بیش از صد فابریکه آن بسته شده است واین باعث شده که پاکستان درحال حاضر بازار محصولاتش را درافغانستان از دست بدهند.
مقام های پاکستانی درسال های گذشته باربار درفصل های مختلف بالای کالا های صادراتی ووارداتی افغانستان به بازارهای پاکستان شرایط تازه و دشواری را وضع میکردند و تجار افغان ناگزیرچنین شرایط وضع شده را می پذیرفتند زیرا بدیل وجود نداشت .
چنانچه  درچند سال گذشته پس ازتنش های بوجودآمده میان کابل واسلام آباد چندین بار گذرگاه های  عمده میان افغانستان وپاکستان از جمله تورخم وسپین بولدک مسدودوصادرات ووواردات میان دوکشور متوقف شد .
این درحالیست که سال گذشته مقام های پاکستانی تعرفه های گمرگی برکالاهای افغانستان راسه برابر افزایش داد و مسولان اتاق تجارت افغانستان نیز درواکنش به این اقدام پاکستان روند صادرات کالاها را به آنکشور متوقف ساختند و با ابراز نگرانی ازاین اقدام پاکستان تاکید نموده که افزایش سه برابر تعرفه گمرکی  پاکستان بالای محصولات افغانستان به سود تجارت دوکشور نمی باشد.
به گفته مسئولان اتاق تجارت و صنایع کشور ،درحال حاضرتجارت‌ شان با پاکستان کاهش یافته‌ زیرا بر اساس آمارومعلومات  این اداره، حجم تجارت با پاکستان در سال ۲۰۱۰ حدود ۳ میلیارد دالر اما این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۱.۳ میلیارد رسیده‌است ونیز در سال ۲۰۱۳ حدود ۷۰ هزار کانتینر از بندر کراچی به افغانستان منتقل شده اما در دوسال گذشته کمتراز  ۴ هزار تقلیل داشته است.
برخی آگاهان میگویند که این کارحکومت پاکستان که همه ساله درارتباط این موضوع  وضع میگردد تجار پاکستانی نسبت به تجار افغانستان بیشتر از بیش متضرمیگردد زیرا این  اقدام پاکستان دراین زمینه نشان میدهد که سال به سال رقم مبادلات تجاری میان افغانستان و پاکستان کاهش می یابد وراه های بدیل آن برای افغانستان درحال شکل گیری است ونیز شکل گرفته است ومشکلات تاحد مرفوع گردیده است .
این درحالیست  که حکومت افغانستان راه‌های بدیل را از جمله دهلیز هوایی با هند، بندر چابهار، افتتاح خط آهن با چین و موارد دیگری را  نیز جستجوکرده است .
زیرا افغانستان به گونه ای طبیعی وسنتی  بازارصادرات پاکستان بود اما تورید محصولات ارزان از چین وهند وسایر کشورهای دیگر  اکنون این روال را تغییر داده است وبزودی ازرهگذر تجارتی متکی به کدام کشور مشخص نمی باشد.  جاوید روشان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا