سیاست

ایالات متحده از نامزدی افغانستان در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد حمایت می کند

کابل باختر 4 میزان
تام مالینوسکی، معاون وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار با قانونپوه سرور دانش معاون رییس جمهور و رییس هیئت افغانی در هفتادویکمین اجلاس مجمع عمومی ملل متحد در نیویارک دیدار کرد.
به اساس معلومات دفترمطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،
معاون رییس جمهور در این دیدار ضمن قبول وجود بعضی نگرانی ها در قبال توافق صلح با حزب اسلامی از سوی مردم افغانستان و فعالین جامعه مدنی تاکید کرد که تنها در صورت ایجاد راهکار مناسب برای اجرای موافقت صلح، نتیجه مناسب از این توافق حاصل خواهد شد.
وی در عین حال افزود که شروط حکومت افغانستان در این توافق که قطع هر نوع ارتباط با گروه های افراطی در داخل و خارج کشور از سوی حزب اسلامی و خلع سلاح افراد وابسته به این حزب و ادغام آنها در نیروهای امنیتی افغانستان میباشد و نیز این نگرانی که صلح نباید به بهای  قربانی کردن عدالت، حاکمیت قانون و حقوق بشر باشد، از سوی حکومت افغانستان جدی گرفته خواهد شد.
قانونپوه سرور دانش با تاکید بر اهمیت نقش رسانه های آزاد در کشور گفت که با همکاری لوی څارنوالی کشور و دیگر نهادهای عدلی و قضایی موضوع پیگیری قضایای مربوط به ژورنالیستان را جز اولویتهای کاری حکومت قرار گرفته است. 
وی از حکومت ایالات متحده خواستار کمکهای بیشتر در مورد برنامه های آموزشی حقوق بشر و ارتقای ظرفیت و مشوره تخنیکی برای پولیس، څارنوالی و محاکم افغانستان، خصوصا در مورد مسایل مربوط به حقوق بشر، گردید و گفت که حکومت وحدت ملی برنامه های منظمی برای رسیدگی به اتهامات نقض حقوق بشر روی دست خواهد گرفت.
معاون رئیس جمهور درخواست افغانستان از ملل متحد برای تعیین یک نماینده ویژه برای بررسی مشکلات ژورنالیستان در افغانستان را با مالینوسکی مطرح کرد و از وی خواستار حمایت برای قبول این پیشنهاد از سوی سازمان ملل متحد شد.
وی با اشاره به تمایل افغانستان برای پیوستن به پروتوکول اختیاری کنوانسیون بین المللی منع شکنجه و آمادگی افغانستان برای توسعه همکاری با محکمه جنایی بین المللی از حکومت امریکا درخواست کرد تا از نامزدی افغانستان برای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای دوره سالهای 2018 الی 2020 حمایت کند.
قانونپوه سرور دانش همچنین با اشاره به برنامه Promote که از سوی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا در افغانستان اجرا میگردد، تاکید کرد که باید بودجه قابل توجه این برنامه به طور موثر به مصرف برسد به طوری که در ختم آن شاخصهای پیشرفت در عرصه های مختلف، خصوصا در عرصه حقوق بشر و زنان، قابل اندازه گیری و سنجش شدند.
وی با اشاره به بورسیه های تحصیلی که از سوی وزارت خارجه امریکا برای شهروندان افغانستان ارائه می شود خواستار توجه دولت امریکا به منسوبان لوی څارنوالی، کمیسیون مستقل حقوق بشر، و پولیس افغانستان جهت دریافت بورسیه هایی برای آموزش مناسب به منظور حصول آشنایی و درک بهتر نسبت به مسایل حقوق بشر و دموکراسی شد.
در این دیدار هم چنین  مالینوسکی بر اهمیت موضوع حقوق بشر و تداوم همکاریهای حکومت امریکا با حکومت افغانستان تاکید کرد و احترام به قوانین و حقوق بشر، خصوصا حقوق زنان را حایز اهمیت خواند.
وی از تلاشهای حکومت افغانستان برای دستیابی به صلح اعلان حمایت کرد و گفت: هیچ جایگزین و راه واقع گرایانه دیگری برای دستیابی به صلح در افغانستان بجز تعقیب گفتگوهای صلح وجود ندارد. مالینوسکی توسعه مطبوعات آزاد را یکی از دستاوردهای مهم در افغانستان برشمرد و از حکومت افغانستان خواستار اقدامات بیشتر در قبال محافظت از ژورنالیستان گردید.
وی علاوه کرد که به منظور تقویت کمکهای دولت امریکا به نهادهای مختلف افغانی، ایجاد راهکار های موثر به خاطر تحقیق و حسابدهی قضایایی که مربوط به نقض حقوق بشر می شوند حایز اهمیت است.
معاون وزیر خارجه امریکا قویا حکومت افغانستان را برای نامزدی عضویت در شورای حقوق بشر ملل متحد تشویق کرده و وعده سپرد که ایالات متحده از آن حمایت خواهد کرد.
وی افزود که تلاشهای رهبری حکومت وحدت ملی نه تنها برای دفاع از دستاوردهای گذشته بلکه برای توسعه این ارزشها در زمان تداوم جنگها برای همگان قابل ستایش و در خور توجه است.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا