جهان

رای‌گیری در روسیه؛ تعدیل قانون اساسی یا تمدید اقتدار پوتین

مسکو/ وی او ای / ۶ سرطان/ باختر
مراکز رای‌دهی دیروز در سرتاسر روسیه باز شد تا در مورد تعدیلات در قانون اساسی آن کشور رای‌گیری شود؛ تعدیلاتی که زمینه برای ادامۀ اقتدار ولادیمیر پوتین تا سال ۲۰۳۶ فراهم خواهد کرد.
پوتین در جنوری سال روان پیشنهاد رای‌گیری در مورد تعدیلات قانون اساسی را داد. قرار بود این رای‌گیری در ۲۲ اپریل برگزار شود، اما به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا به تاخیر افتاد.
تعدیلات پیشنهادی شامل تغییراتی نیز است که به پوتین ۶۷ ساله اجازه خواهد دادکه برای دو دور شش سالۀ دیگر رییس جمهور روسیه باشد. دورۀ کنونی ریاست جمهوری  پوتین در سال ۲۰۲۴ پایان می‌یابد.
ولادیمیر پوتین از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۸ به صفت رییس جمهور، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ به صفت صدر اعظم و بار دیگر از ۲۰۱۲ تا کنون به صفت رییس جمهور روسیه ایفای وظیفه کرده است.
تعدیلات دیگر در مورد بهبود مزایا و امکانات اجتماعی، تعریف ازدواج به معنی پیوند یک زن و یک مرد، تقسیم قدرت اجرایی در درون حکومت و تقویت ریاست جمهوری است.
برای اینکه از شیوع ویروس کرونا جلوگیری شود، این رای‌گیری در یک روز برگزار نشده است ، بلکه مراکز رای‌دهی برای یک هفته به روی رای‌دهندگان روسی باز خواهد بود، با این حال برخی رای‌دهندگان روسی به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا از شرکت در این رای‌گیری نگرانی دارند.
واقعات ویروس کرونا در روسیه بیش از ۶۱۳ هزار و مرگ و میر ناشی از آن نزدیک به ۸۶۰۰ مورد رسیده است. روسیه سومین کشور متاثر از همه‌گیری کووید۱۹ است و هنوز هم روزانه کم و بیش از ۷۰۰۰ هزار مورد تازۀ این بیماری گزارش می‌دهد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا