سیاستاخبار

اعضای پارلمان سویدن، حمایت شان را از حفظ دستاوردهای زنان افغانستان اعلام کردند

کابل/ اول ثور / باختر

درنخستین نشست ‌میان ‌پارلمانی زنان افغانستان واعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان سویدن که به ابتکار وزارت امور خارجه افغانستان درقصر ستوری، برگزار شد، اعضای پارلمان سویدن ازحقوق زنان افغانستان حمایت خود را ابراز کردند.

به گزارش آژانس باختر؛ دراین نشست که با حضور نمایندگان زنان از شورای ملی و جامعهٔ مدنی و با اشتراک مجازی سفیر افغانستان در استاکهلم و نمایندگان پارلمان سویدن  برگزار شد، نخست حسینه صافی سرپرست وزارت امور زنان، پیرامون دستاوردهای دو ده، اخیر زنان افغانستان و اهمیت آن برای صلح پایدار در کشور، معلومات داد .

بعد، عباس نویان سفیر افغانستان درسویدن نیز با قدردانی ازهمکاری‌های بیست سال اخیر کشور شاهی سویدن با دولت و مردم افغانستان، حمایت استاکهلم را از مذاکرات صلح و حضور فعال و معنادار زنان در آیندۀ کشور، مهم و ارزنده خواند.

همچنان  ناهید فرید رییس کمیسیون امور زنان و حقوق بشر مجلس نمایندگان، شینکی کروخیل عضو شورای ملی و محبوبه سراج فعال مدنی به نمایندگی از اشتراک کنندگان صحبت کردند و با اشاره به اعلان تاریخ خروج نیروهای حمایت قاطع ازافغانستان، بر حفظ دستاوردهای بیست سال اخیر تأکید کردند وعدم برگشت به نظام امارتی را ازخواسته های مهم و اساسی زنان و نسل جوان کشور دانستند.

آنان حمایت سویدن ازحضور زنان، جوانان، فعالان مدنی و رسانه‌ یی درمذاکرات صلح را برای یک افغانستان مرفه و با ثبات مهم خواندند و با تأکید بر اهمیت خروج مسولانه نیروهای حمایت قاطع از افغانستان، ادامه حمایت کشورهای جهان و منطقه از تداوم نظام جمهوریت در افغانستان را برای صلح و ثبات و پیشرفت افغانستان و منطقه مهم و ارزنده دانستند.

در اخیر، کینیت فروسلند رییس کمیسیون روابط خارجی پارلمان سویدن با اشاره به دستاوردهای دو دهۀ اخیر و ظهور نسل جدید و آگاه ‌به‌ ویژه زنان فعال در سایهٔ نظام جمهوریت در افغانستان، از ادامه همکاری های کشور متبوعش در حمایت از ارزش‌های دموکراتیک، حقوق بشری، حقوق زنان و حضور مؤثر و معنادار آنان در مذاکرات صلح و آیندۀ کشور اطمینان داد و از دیدگاه‌های مطرح شده دراین راستا استقبال کرد.احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا