جامعه

بلندرفتن بهای گازمایع نگرانی شهروندان کابل را به بارآورده است

کابل/ 23جدی/ باختر
شماری از شهروندان کابل می گویند که بلند رفتن سرسام آور بهای گازمایع آنان را شگفت زده کرده است٬ آنان مسوولان ادارات مربوط را به بی تفاوتی در برابر این مشکل عمدۀ مردم متهم کردند.
عبدالصبور شهروند کابل به خبرنگار آژانس باختر گفت که در جریان دو هفته اخیر که برفباری آغاز شد و هوا به سردی گراید، بهای گازمایع از ۵۰افغانی به ۸۰افغانی تا نود افغانی رسیده است.
این شهروند گفت که دولت نباید در برابر این ناهنجاری اجتماعی بی تفاوتی اختیار کند و باید به زودی دست به کار شود تا نرخ گازمایع را که مردم در تنگنای اقتصادی قرار دارد کنترول کند.
شکریه معلم یکی از مکاتب شهر کابل در این خصوص از مسوولان ادارۀ مواد نفتی و گازمایع خواست که به این مشکل مردم به زودی رسیدگی کنند.
وی گفت که راه بندان و برفباری های جاری در کشور نباید سبب بلند رفتن بهای گازمایع شود٬ ادارۀ مواد نفتی و گازمایع از قبل باید ذخایر کافی گاز در کابل، ولایت ها و ولسوالی ها فراهم می کرد.
وی گفت اگر مسوولان وظایف شان را به درستی انجام بدهند و مسوولیت شان را در قبال مردم و کشور ادا کنند راه بندان های موقتی و بارندگی های چند روز محدود هیچ گاه سبب بلند رفتن قیمت سرسام آور گاز مایع ویا سایر مواد اولیه نمی شود.
شکریه٬ مسوولان مربوط را به بی برنامگی و بی تفاوتی در برابر مردم متهم کرد.
اما مسوول ریاست عمومی تصدی مواد نفتی و گازمایع می گوید: به عنوان عضو کمیسیون عالی جلوگیری از آلودگی هوا و به منظور ارائه خدمت به همشهریان کابل در فصل سرما، تصمیم اتخاذ کردیم تا یک مقدار گازمایع موجود ذخایر خویش را به قیمت، فی کیلو 50افغانی از طریق ذخایر مدیریت عمومی گازمایع و 29 باب مغازه های دولتی که در نواحی مختلف شهر کابل موقعیت دارد به فروش برسانیم.
همچنان ما تلاش کرده ایم که با عرضه گازمایع به قیمت مناسب در بازار، بدیل مناسب را برای مواد سوخت ناپاک و آلوده کننده ارائه کنیم که شهروندان کابل بتوانند با استفاده از گازمایع، کاهش قابل ملاحظه در استفاده از سایر مواد سوخت آلوده کننده به وجود بیاورند.
وی علاوه کرد که، جهت فراهم سازی تسهیلات به اطلاع تمامی مستهلکین که خواهش تقاضای گازمایع را بطور عمده و پرچون داشته باشند رسانیده می شود تا به ذخایر مدیریت عمومی گازمایع واقع سرای شمالی، متصل برق حرارتی کوتل خیرخانه تشریف بیاورند و گازمایع مورد ضرورت خویش را به قیمت متذکره به دست بیاورند.
با این حال خان جان الکوزی٬ معاون اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان علت بلند رفتن بهای گاز در شهر کابل را مسدود بودن راه هرات و کابل عنوان کرد و افزود: ما گاز را از ایران و ترکمستان وارد می کنیم که در حال حاضر به جای تانکرهای بزرگ، تانکرهای خورد گاز را انتقال میدهد.
و الکوزی علت اصلی افزایش قیمت گاز را در بازارهای کابل٬ تقاضای زیاد در مرکز خوانده و علاوه کرد که عرضه کم ولی تقاضا زیاد است، وی گفت: گاز در ذخایر وجود ندارد راه کابل قندهار به دلیل سردی هوا و یخبندان و جان باختن چند راننده مسدود است.
به گفته موصوف 250 تانکر در قندهار آماده است تا کابل انتقال شود٬ اما سردی هوا مشکلات ایجاد کرده است.
الکوزی می گوید 5 درصد گازمایع را تصدی مواد نفتی و گازمایع  آماده کرده نمی تواند٬ چون امکانات شان محدود است.
در ادامه وی افزود که علل اصلی سردی هوا و راه بندی است٬ در چنین وضعیت  حتمی است که قیمت گاز بلند می رود چون تاجر بیشتر برای فروش محصولات خود عجله می کند. نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا