سیاست

داکتر عبدالله عبدالله در جلسۀ شورای وزیران : . موقف حکومت وحدت ملی دربارۀ پروسۀ صلح برحق است

کابل  20 حمل باختر
جلسۀ شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان، امروز تحت ریاست داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی برگزار شد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی  ریاست اجرائیه به آژانس باختر، رییس اجراییه در آغاز  با اشاره به حوادث امنیتی کشور گفت که در دشت ارچی مرکز طالبان مورد هدف قرار گرفت و افراد کلیدی طالبان کشته شدند. اما متأسفانه شاهد تلفات غیرنظامیان هم بودیم. رییس اجراییه گفت که در سال‌های پسین تلاش جدی صورت گرفته که از تلفات غیرنظامیان جلوگیری صورت گیرد.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که در هفتۀ جاری نخست‌وزیران پاکستان و ترکیه به کابل آمدند و دربارۀ روابط دوجانبه و همکاری‌ها میان دو کشور صحبت شد.
رییس اجراییه با ابراز این‌که روحیۀ رهبری حکومت وحدت ملی در دیدار با صدراعظم پاکستان خوشبینانه بود، گفت : ما علاقمندی به رفع مشکلات داریم و امیدوار هستیم که پاکستان هم در عمل در زمینۀ حل چالش‌ها اقدام کند و به نیت نیک افغانستان پاسخ دهد.
داکتر عبدالله عبدالله گفت: «موافقت نامه‌یی میان رییس‌جمهوری و صدراعظم پاکستان دربارۀ هفت اصل به امضا رسیده است. اما این بدان معنا نیست که هر دو طرف در عین وضعیت قرار داشته باشند. ما کاملاً در وضعیت متفاوت هستیم. اساس و منشأ مشکلات ما معلوم است. به هر حال، شاید مبنای این موافقت‌نامه، روحیۀ خوشبینانه ما بوده باشد. موقف حکومت وحدت ملی دربارۀ پروسۀ صلح برحق است. در عین حال، دفاع از مردم، سرزمین و سلامت کشور وظیفۀ همۀ ماست."
رییس اجراییه همچنان از ملاقات و مذاکرات خویش با نخست‌وزیر ترکیه معلومات داد و گفت که ترکیه با افغانستان در عرصۀ امنیتی، خدمات، بازسازی و امنیت همکاری کرده و در پهلوی مردم ما قربانی داده‌اند.
داکتر عبدالله عبدالله از برگزاری کمیسیون اقتصادی میان دو کشور در ماه می در ترکیه خبر داد و گفت که کمیسیون همکاری‌های اقتصادی از سال 2005 بدین‌سو برگزار نشده است.
داکتر عبدالله عبدالله با اشاره به گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر دربارۀ آزار و اذیت کودکان گفت که این گزارش نکتاتی تکان‌دهنده داشت. نهادهای مسوول باید گزارش را بررسی و ارزیابی نمایند و اقدمات لازم را روی دست گیرند.
داکتر عبدالله عبدالله افزود که حضور کودکان  در صفوف نیروهای امنیتی (پولیس، اردو، پولیس محلی و نیروهای خیزش مردم) تحمل‌ناپذیر است. پالیسی حکومت در این خصوص واضح است و نهادهای امنیتی در تطبیق پالیسی جداً تلاش نمایند.
رییس اجراییه کشور در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به گزارش نهادهای بین‌المللی گفت که امسال میزان خشکسالی افزایش یافته و این موضوع نیازمند تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه می‌باشد. داکتر عبدالله با بیان این‌که بارندگی نسبت به سال‌های گذشته 30 درصد کاهش یافته است.
سپس، طبق آجندا، مسوولان امنیتی دربارۀ اوضاع امنیتی کشور گزارش ارائه کردند.
معاون وزارت دفاع ملی ضمن صحبت دربارۀ حمله به مرکز طالبان در دشت ارچی گفت که به زودی گزارش هیأت موظف در پیوند به عملیات هوایی نیروهای امنیتی در کندز با مردم در میان گذاشته خواهد شد.
دگرجنرال اقبال علی همچنان افزود که عملیات نیروهای امنیتی در مناطق مختلف جریان دارد و نیروهای امنیتی پیشرفت‌های خوبی داشته‌اند.
وی از عملیۀ انتقال مواد اولیۀ کمیسیون انتخابات به شماری از ولایت‌ها نیز خبر داد.
در ادامه، انجنیر محمدخان معاون اول ریاست اجراییه، عملیات نیروهای امنیتی در دشت ارچی را موفقانه خواند و گفت که مولانا فضل‌الرحمن، از چهره‌های تندرو پاکستان، دربارۀ حوادث و وقایع پاکستان اعتراض نمی‌کند؛ اما در خصوص واقعۀ دشت ارچیِ کندز مظاهره می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که عملیات موفقانه بوده و هواداران و شاگردان زیاد فضل‌الرحمن در دشت ارچی کشته شده‌اند.
معاون ریاست اجراییه، از پوشش یک‌جانبۀ رسانه‌ها از حادثۀ دشت ارچی انتقاد کرد و گفت که رسانه‌ها باید «منافع ملی» و «امنیت ملی» کشور را مورد توجه داشته باشند.
طبق دستور کار جلسه، وزیر صحت عامه، «طرح مصونیت جاده» را به جلسه ارایه کرد.
داکتر فیروزالدین فیروز با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد که حوادث ترافیکی بیشتر از رویدادهای تروریستی و انتحاری قربانی می‌گیرد، گفت که مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی دو و نیم برابر حوادث انتحاری و انفجاری است.
وزیر صحت عامه پیشنهاد کرد که یک کمیتۀ مشترک متشکل از اداره‌های ذیربط طرح مصونیت جاده را بررسی کنند تا از وقایع ترافیکی تا حد ممکن جلوگیری صورت گیرد.
شورای وزیران کمیته‌یی متشکل از وزارت‌های صحت عامه، امور داخله، ترانسپورت، ارگان‌های محلی، شهرداری کابل و ادارۀ عالی حفاظت از محیط زیست را وظیفه سپرد که تحت ریاست معاون اول ریاست اجراییه این طرح را بررسی نمایند.
سپس، طبق دستور کار جلسه، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی گزارش اجراآت کاری آن کمیسیون را در سال گذشته و پیش رو به جلسه ارایه کرد.
احمد نادر نادری گفت که در زمینۀ اصلاح اداره‌ها، هماهنگی میان نهادهای دولتی، بازنگری در ساختار سازمان‌ها، تسریع روند استخدام، ساده‌سازی روند‌های اداری، نظارت و ارزیابی، افزایش حضور زنان در نهادهای خدمات ملکی، بازنگری ساختارهای سازمان‌های دولتی و ساختار تشکیلاتی نهادها، بازبینی قوانین و طرزالعمل‌ها به ویژه قانون خدمات ملکی و اصلاحات در پروسۀ سی‌بی‌آر، اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است. وی گفت که در سال گذشته بیشتر از 3000 هزار تن در نهادهای مربوط به کمیسیون برنامۀ ارتقای ظرفیت و آموزش‌های مسلکی را سپری کرده‌اند.
وی گفت که با برپایی چهار امتحان جمعی، شفافیت در پروسۀ استخدام تضمین شده و به همین دلیل میزان شکایت‌ها به طور قابل ملاحظه‌یی کاهش یافته است.
آقای نادری گفت که پروسۀ امتحان معلمان در 29 ولایت افغانستان تکمیل شده و بدین ترتیب 17 هزار آموزگار از طریق رقابت آزاد استخدام خواهند شد. 70 هزار تن در کابل ثبت نام کرده‌اند و در روزهای پیش‌رو امتحان رقابتی در پایتخت نیز برگزار می‌شود.
رییس اجراییه از کارکردهای رییس و اعضای کمیسیون اصلاحات اداری قدردانی کرد و گفت که تغییرات مثبتی در کار کمیسیون به وجود آمده است.
داکتر عبدالله عبدالله ضمن تأکید بر عملی‌ساختن تعهدات حکومت به جامعه جهانی در خصوص اصلاحات در نهادهای دولتی گفت که پروسۀ امتحان در برخی ولایات نیازمند توجه خاص می‌باشد.
رییس اجراییه با بیان این‌که هدف اصلی آوردن اصلاحات و در نتیجه، اجراآت موثر در کار نهادهای خدمات ملکی است، گفت که در پروسۀ استخدام در پست‌های کلیدی علاوه بر تخصص و تجربۀ افراد، موقعیت اجتماعی آنان نیز در نظر گرفته شود.
طبق آجندای، ایجاد یک اپارتمانِ خودسر در ساحۀ فرهنگی ولایت بامیان مورد بررسی قرار گرفت. داکتر عبدالله عبدالله به وزارت اطلاعات و فرهنگ و ادارۀ ارگان‌های محلی هدایت داد که در صحبت با ادارۀ محلی بامیان قضیه را بررسی کرده و با وی شریک سازند.
طبق آجندا، وزیر تجارت و صنایع، دربارۀ «بیلانس تجارت» در سال 1396 به جلسه گزارش داد.
وزیر تجارت و صنایع گفت که حجم تجارت بیشتر از یک میلیارد افغانی افزایش یافته و میزان صادرات هم نسبت به گذشته بالا رفته است.
وی گفت که دوران تجارت در سال 2016 بالاتر از هفت میلیون بود و در سال 2017به بالاتر از هشت میلیون افزایش یافت.
در موضوعات متفرقه، وزیر حج و اوقاف دربارۀ روند تدارکات انتقال حجاج به عربستان سعودی معلومات داد. رییس اجراییه کشور با اشاره به اهمیت مسألۀ انتقال حجاج هدایت داد که جلسۀ ترتیب دهند تا شخصاً مسأله را بررسی کند. نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا