سیاست

رئیس جمهور خطاب به موسسات غیر دولتی: در مصرف منابع باید حساب دهی، توازن، کیفیت، موثریت، مثمریت، مساوات، پایداری و شفافیت را در نظر گیرید

کابل 20 حوت باختر
نخستین کنفرانس ملی موسسات غیر دولتی امروز با سخنرانی محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان آغا ز گردید .
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر ،  در این کنفرانس که در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردید، رئیس جمهور گفت:  مصرف ۸۵۱ میلیون دالر از سوی مؤسسات غیر دولتی در سال ۱۳۹۵، شما را به یک شریک  قابل ملاحظه ما مبدل کرده است.
وی افزود: آرزو دارم ناکامی های که در اهداف توسعه هزارۀ ملل متحد(MDG) موجود بود، در اهداف توسعه پایدار(SDG) تکرار نگردد.
رئیس جمهور گفت: منابعی را که شما به مصرف می رسانید، باید در آن ها حساب دهی، توازن، کیفیت، موثریت، مثمریت، مساوات، پایداری و شفافیت در نظر گرفته شود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که ما باید از بحث و شعار به اندازه گیری برویم و برای همدیگر در خصوص اینکه منابع به گونه موثر و متوازن به مصرف می رسد، پاسخگو باشیم.
محمد اشرف غنی از موسسات غیر دولتی بخاطر تاثیرات کوتاه مدت و میان مدت فعالیت های شان تشکر کرده، گفت که در بخش صحت چیزی را که شفاخانه ایمرجنسی روزانه انجام می دهد، از دستآوردهای نهادهای غیردولتی برای کمک به مردم افغانستان است.
وی افزود: موجودیت این شفاخانه زندگی هزاران تن را نجات داده و قابل تقدیر است. همچنان شفاخانه فرانسوی ها که از سوی کشور فرانسه و نهاد آغا خان تمویل می گردد، در زندگی هزاران طفل و زن تغییرات ایجاد کرده است.
رئیس جمهور گفت که شفاخانه های متذکره تنها شفاخانه نیستند، بلکه به نهادهای دایمی مبدل شده اند و امیدوارم فعالیت های آن ها به دیگر نقاط کشور نیز گسترش یابد.
وی از نهاد داکتران بدون سرحد بخاطر آمادگی شان برای فعالیت مجدد در ولایت کندز، فعالیت ها و روحیۀ ملی شبکۀ داکتران افغان در اروپا، هند، پاکستان و ایران که در زمینۀ مداوای مردم افغانستان همه ساله در نقاط دور دست و روستایی می شتابند، تلاش های داکتر تتسو ناکامورا و تیم همکارش در زمینۀ توسعه زراعت در ننگرهار و کنر، فعالیت های موسسات ماین پاکی و موسسه بذر امید(Seeds of Hope) و همچنان نهادهای زردوزی و نصف دنیا که در زمینۀ حمایت از زنان تلاش می کنند، ابراز قدردانی کرد.
محمد اشرف غنی از کمیتۀ سویدن بخاطر فعالیت هایش در عرصه های مختلف بخصوص معارف، لیسۀ معرفت، شین کلی، دیده بان شفافیت، کمیته های کانادا، دنمارک، هالند، صلیب سرخ، ناروی و بریتانیا و سایر موسسات کمک کننده، نیز ستایش نمود.
رئیس جمهور کشور گفت : تصویر کوچک و متوسط از موسسات غیر دولتی دستآوردهای زیاد داشت، اما در تصویر بزرگ متاسفانه پیشرفت اساسی صورت نگرفته است.
رئیس جمهور تصریح کرد که با وجود کمک های سخاوتمندانۀ جامعه بین المللی، ما در هر معیارِ اهداف توسعه هزارۀ ملل متحد(MDG) و اهداف توسعه پایدار(SDG) در کمترین درجه قرار داریم و این ناکامی جمعی ما می باشد.
رئیس جمهور ضمن تاکید بر انکشاف متوازن، شفافیت در مصرف و همچنان ایجاد بودجه واحد انجوها، گفت که ما به یک بحث اساسی در زمینه موثریت بیشتر فعالیت های موسسات غیردولتی نیاز داریم.
رئیس جمهور خاطرنشان نمود که نقش زنان به صورت بنيادی تغییر کرده است و این نقش نمایشی و سمبولیک نمی باشد و باید با زن در زمینۀ تحرک مؤلد اقتصادی و اجتماعی، مشترکاً کار صورت گیرد.
در این کنفرانس مصطفی مستور وزیر اقتصاد نیز صحبت کرد و در رابطه به اولویت های ملی کشور و دستآوردهای موسسات غیر دولتی معلومات داده گفت:  فعالیت های موسسات غیر دولتی در کنار دولت و بخش خصوصی باعث گردیده تا دستآوردهای قابل ملاحظه در عرصه های صحت، معارف، زراعت، انکشاف دهات و حقوق شهروندان داشته باشیم و امروز مردم ما از خدمات بهتر اساسی برخوردار شوند.
وی افزود: گزارش فعالیت های موسسات غیردولتی در سال ۱۳۹۵ نشان می دهد که آنها بیش از ۸۵۰ میلیون دالر را برای تطبیق ۵۱۹۸ پروژه در بخش های مختلف در سراسر کشور به مصرف رسانیده اند.
مستور گفت که صورت حساب مصرف این منابع نشان می دهد که تقسیم منابع به عنوان یک اصل عمدۀ اقتصادی و اجتماعی و اولویت های حکومت برآورده نشده است.
همچنان خانم فیوناگال رئیس مؤسسه اکبر در مورد ضرورت هماهنگی مؤسسات با دولت صحبت کرده، گفت که دفتر اکبر ۳۰ سال قبل بخاطر هماهنگی امور موسسات غیردولتی ایجاد شد و شروع کارش به مهاجرین افغان در پاکستان بود.
وی افزود : تعهدات ما همیشه ادامه داشته و در ۱۵ اخیر کارهای زیادی کرده ایم.
رئیس مؤسسه اکبر، نقش موسسات غیر دولتی در خصوص محو فقر و انکشاف متوازن را از موارد مهم دانست و گفت " ما نمی خواهیم هیچ جای و موردی بخصوص بیماران، معلولین، زنان، اطفال، افراد مسن و قشر آسیب پذیر جامعه از امور انکشافی در افغانستان محروم بمانند."
در این کنفرانس، توبی لنزر معاون نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد در افغانستان در خصوص نقش نهادهای جامعه مدنی در قبال انطباق دهی فعالیت های انجوها با اولویت های دولت افغانستان و اهداف انکشاف پایدار نیز به تفصیل صحبت کرد.
قابل یادآوری است که کنفرانس ملی موسسات غیر دولتی برای مدت دو روز با حضور مقامات عالی رتبۀ دولتی، مسئولین موسسات غیر دولتی و نمایندگان کشورهای کمک کننده، ادامه خواهد یافت.نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا