اقتصاد

بانک انکشاف آسیایی پروژه های زیر بنای را در افغانستان کمک مالی میکند

 

کابل باختر – 13 دلو

بانک انکشاف آسیایی درنظر دارد تا در بین سالهای 2013 تا سال 2016 حدود یک اعشاریه دو ملیارد دالر امریکایی را در بخش های زیربنای افغانستان مصرف نماید .

جوجیتی توکیشی، رئیس نماینده گی بانک انکشافی آسیایی در کابل میگوید، این مقدار پول در بخش های انرژی ، حمل ونقل  و منابع طبیعی هزینه میشود .

او تاكید کرد که این نشانه از تعهد بانک انکشاف در قبال افغانستان است و کمک و حضور دومدار خود را در این کشور همچنان ادامه خواهیم داد .

این درحالیست که بانک انکشافی آسیایی در افغانستان در پروژه های عمده منجمله خریداری برق  از کشورهای آسیامیانه و احدات شبکه های برای این پروژه همکاری  پولی نموده  و بزرگترین تمویل کننده پروژه انتقال گاز ترکمنستان به هند از طریق افغانستان و پاکستان است .

حرف عمده درمورد کمک اخیر بانک انکشافی آسیایی که دیروز اعلام شد دراین است که مصارف پولی پروژه های جدید بانک یادشده در افغانستان از مراجع حکومتی صورت میگیرد دولت افغانستان همیشه تاکید داشته تا به منظور شفافیت مصارف خارجی باید این گونه کمک ها از طریق نهادهای دولتی افغانستان صورت گیرد .

انتقال برق  وارداتی از ترکمنستان از طریق جوزجان و تمدید آن الی ولایت  خوست پروژه عمده است که بانک  آسيايي آن را تمویل میکند .

این بانک تاکنون دو اعشاریه هشت ملیارد دالر را به افغانستان کمک نموده که قسمت اعظیم آن به گونه بلاعوض است .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا