جهان

امضای قرار داد روسای جمهوری پاکستان و ترکمنستان غرض انتقال گاز

روسای جمهوری پاکستان و ترکمنستان قرارداد انتقال گاز ترکمنستان به پاکستان را دراسلام آباد امضا کردند که به موجب آن ترکمنستان هر مترمکعب از گاز خود راسی درصد کمتر از نرخ بازار به پاکستان می فروشد.

به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر به نقل از منابع خبری بین المللی، قربان قلی بردی محمد اوف رییس جمهور ترکمنستان با رهبران پاکستان در مورد تسریع اجرای پروژه موسوم به طرح تایپی میان افغانستان ، هند ،پاکستان و ترکمنستان و همکار یهای تجارتی گفتگو کرد.

به اساس توافقنامه تایپی گاز ترکمنستان از طریق خط لوله از خاک افغانستان و پاکستان و پس به هند انتقال می یابد.

این توافقنامه در ماه قوس سال گذشته میان حامدکرزی ، آصف علی زرداری و قربان قلی محمد اوف روسای جمهوری سه کشور ، افغانستان ، پاکستان و ترکمنستان ووزیرنفت هند درعشق آباد ترکمنستان امضا شد، اما توافقنامه ایکه دیروز انجام گرفت ، یک توافقنامه دو جانبه میان پاکستان و ترکمنستان است که به موجب آن ، ترکمنستان گاز خود را از طریق خط لوله از خاک افغانستان به پاکستان صادر میکند.

برمبنای این گزارش ، موافقتامه ، خط لوله انتقال گاز که در حدود یک هزارو هفتصد کیلو متری احداث خواهد شد از شهر های هرات ، کندهار به چمن ،ژوب ، دیره غازی خان و ملتان به هند امتداد خواهد یافت.

دراین حال حکومت افغانستان امیدوار است که احداث این پایپ لاین انتقال گاز علاوه بر منافع اقتصادی برای افغانستان در زمینه نزدیک شدن کشور های دخیل و ایجاد فضای اعتماد میان آنها و همچنان گسترش همکاری های منطقوی نیز موثر واقع شود.

دولت افغانستان میگوید ، براساس این موافقتامه، سالانه سی و سه ملیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان به افغانستان ، پاکستان و هند انتقال می یابد تا افغانستان درحدود یک اعشاریه پنج ملیارد متر مکعب آنرا برای استفاده در بخش های مختلف خریداری میکند . گفته میشودکه کار احداث این خط لوله تاچهار سال آینده به پایان میرسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا