اخبارجهان

بازداشت ملای پاکستانی که ملاله را با حملهٔ انتحاری به مرگ تهدید کرده است

اسلام آباد/ صدای امریکا/22جوزا/ باختر

پولیس پاکستان پس از آن یک رهبر مذهبی را بازداشت کرد که در یک ویدیو ملاله یوسفزی را به خاطر اظهار نظرهای اخیرش در مورد ازدواج تهدید به مرگ کرد.

مقامات پاکستانی گفتند که مفتی سردار علی حقانی، روز چهارشنبه در منطقۀ لکی مروات ایالت خیبر پختونخوا دستگیر شد.

مفتی حقانی در یک ویدیو که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد، تهدید می‌کند که ملاله را هنگام بازگشت به پاکستان هدف حملهٔ انتحاری قرار خواهد داد. او می‌گوید که ملاله در مصاحبه با مجلۀ بریتانیوی ووگ (Vogue) به اسلام توهین کرده است.

یوسفزی در قسمتی از مصاحبه‌اش با این مجله گفته است: “من هنوز نمی فهمم که چرا مردم باید ازدواج کنند. اگر می خواهید فردی در زندگی خود داشته باشید، چرا باید اسناد ازدواج را امضا کنید، چرا نمی‌تواند فقط مشارکت باشد؟

این اظهارات او در شبکه های اجتماعی پاکستان سر و صدای زیادی برپا کرد و خشم اسلام گرایان و روحانیون مانند حقانی را برانگیخت.

ملاله که اکنون ۲۳ سال عمر دارد در سال ۲۰۱۴ به خاطر تلاش برای محافظت کودکان در برابر بردگی، افراط گرایی و کار کودکان جایزۀ نوبل صلح را دریافت کرد.

ملاله یوسفزی از سال ۲۰۱۲ به اینسو در بریتانیا زندگی می‌کند. او هنگامی که ۱۵ سال عمر داشت به خاطر مبارزات‌اش برای تحصیل دختران در درۀ سوات پاکستان توسط افراد وابسته به گروه طالبان به ضرب گلوله شدیداً زخمی شد و سپس برای مداوا به بریتانیا منتقل شد.

او در پاکستان محبوبیت زیادی دارد، اما مورد انتقاد گستردۀ افراط گرایان و تندروان نیز قرارگرفته است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا