سیاستاخبارگزارش ها

بزرگ نمایی مشکل با اهداف سیطره جویی در منطقه

کابل/۲۱اسد/ باختر

در حالی که یک مقام امریکایی از سقوط احتمالی کابل تا سه ماه دیگر به دست گروه طالبان سخن گفته است، وزیر دفاع روسیه به کشور های آسیای میانه هشدار داده است که بر طالبان اعتماد نکنند.

این گفته ها جز کار زار تبلیغاتی دو کشور قدرتمند دنیا است که می خواهند با خطرناک جلوه دادن اوضاع افغانستان برای اهداف بعدی خود در منطقه بستر سازی کنند.  

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه از سازمان پیمان امنیت جمعی خواست که برای نفوذ تروریستان از افغانستان به کشورهای عضو این سازمان آماده شوند.

شایگو در یک همایش سیاسی جوانان گفته است:» مرزهای افغانستان با ازبکستان و تاجکستان تحت کنترول گروه طالبان درآمده است و با این کار تهدیدهایی که از افغانستان منشاء می گرفت ازجمله قاچاق مواد مخدر و نفوذ تروریستان به روسیه ازطریق تاجکستان، قرغزستان و ازبکستان کاهش نمی یابد.

این در حالی است که روسیه  در گذشته بر این باور بود که با نفوذ طالبان در افغانستان می توان از نفوذ داعش در این کشور جلوگیری کرد، مگر با پیشروی طالبان، روسیه می خواهد  بازی دیگری را به راه اندازد و با خطرناک جلوه دادن طالبان، برای حضور دایمی در آسیای میانه بستر سازی کند.

وزیر دفاع روسیه گفته است که نیروهای مسلح تاجکستان و ازبکستان باید برای مقابله با اعمال تحریک آمیز طالبان به رغم تاکید این گروه بر عدم انجام چنین اقدامات آماده شوند.

قبل از این روسیه تلاش کرده است که با گسترش حضور طالبان در شمال افغانستان این آرامش را به آسیای میانه دهد که طالبان سپری در برابر ماجراجویی داعش در افغانستان است، مگر حالا که طالبان  نفوذ بیشتری پیدا کرده اند، روسیه در پی بازی تازه در آسیای میانه است.

به گفته مقام های  تاجکستان، طالبان هم اکنون  در۹۰ درصد مرز افغانستان با این کشور مستقر اند.

روسیه در تاجکستان و قرغزستان پایگاه های نظامی داردو برای بقای آن نیاز به بهانه دارد و حضور طالبان در سرحدات شوروی سابق بهانۀ خوبی برای روسیه است .

روسیه چندی پیش طیاره های شکاری سوخو-۲۵ در پایگاه ۲۰۱ برای مقابله با نفوذ احتمالی تروریستان از افغانستان مستقر کرد

 وزیر دفاع روسیه به تازگی در این رابطه گفت: پایگاه های نظامی روسیه در تاجکستان و قرغزستان درصورت تجاوز از سوی افغانستان وارد عمل می شوند.روزانه تهدیدها را ارزیابی کرده و تصمیم هایی که به نفع امنیت کارمندان سفارت ما هستند را اتخاذ می‌کنیم.

در همین حال وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز چهارشنبه به وخیم شدن وضعیت امنیتی افغانستان در میان پیشروی‌های گروه طالبان و تسلط طالبان بر مناطق بیشتری از خاک افغانستان توسط این گروه اعتراف کرد.

رویترز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که گروه طالبان می‌تواند کابل پایتخت افغانستان را در ۳۰ روز محاصره کند و در ۹۰ روز این شهر را تصرف کند.

یکی از مقامات اتحادیۀ اروپا اعلام کرده است که طالبان در حال حاضر ۶۵ درصد از افغانستان را در کنترول خود دارند و ۱۱ مرکز ولایتی را تصرف کرده اند یا تهدید به تصرف کرده اند. گروه طالبان همچنین بخش‌هایی از شاهراه‌ها و گذرگاه‌های افغانستان را تصرف کرده است.

پیشروی‌های عمدۀ طالبان در ماه‌های اخیر همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از منطقه بوده است. بایدن در اوایل سال جاری اعلام کرد که حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان قبل از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر پایان می‌یابد. پنتاگون روز چهارشنبه اعلام کرد که “در مسیر” خروج نیروهای آمریکا از افغانستان تا پایان ماه قرار دارد.

این گفته ها بزرگ نمایی مشکل در افغانستان است در حالی که روسیه و امریکا اهداف راهبردی در افغانستان و منطقه  دارند و برای به حاشیه راندن یگدیگر و یا هم دخیل کردن یکدیگر طرح و برنامه می ریزند، با تاسف که افغانستان ابزارو دستاویزی برای سیطره جویی این دو قدرت شده است. صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا