اخبارجهان

جایگزین احتمالی جانسون چی کسی خواهد بود؟

لندن،۱۶ جوزا، باختر
در آستانه برگزاری رای عدم اعتماد نمایندگان به بوریس جانسون ، تنور گرم گمانه زنی‌ها درباره جانشین احتمالی وی داغ شده است.
آژانس باختر به نقل نشریه ایندیپندنت، نتایج بیشتر نظرسنجی‌ها و سایت‌های شرط بندی در انگلیس نشان می‌دهد که اگر جانسون در رای‌گیری امروز متحمل شکست شود، رقابت اصلی بین جرمی هانت وزیر اسبق صحت و لیز تراس وزیر امور خارجه کنونی دولت انگلیس خواهد بود.
نشریه ایندیپندنت شانس پیروزی جرمی هانت در انتخابات درون حزبی، نسبت به لیز تراس را ۳ درصد بیشتر پیش بینی میکند. تام توگندهات رئیس کمیته پارلمانی با نفوذ امور خارجی انگلیس و ریشی سوناک وزیر مالیه انگلیس هم در میان کسانی هستند که از شانس بالایی برای تصاحب چوکی حزب برخوردار هستند.
تا زمان انتشار این خبر، بیشتر وزرای دولت در اظهارنظرهای عمومی و انتشار پیام در توئیتر، حمایت خود را از جانسون اعلام کرده‌اند. آن‌ها عموماً به کارنامه صدراعظم در مدیریت بحران کرونا و کمک به اوکراین اشاره کرده و او را شایسته ادامه رهبری کشور می‌دانند.
براساس قوانین داخلی حزب محافظه‌ کار، اگر ۱۵ درصد از اعضا معادل ۵۴ تن، اعتماد خود را به رهبر حزب از دست بدهند، رای‌گیری انجام خواهد شد. رقم دقیق مخالفان جانسون اعلام نشده اما به نظر می ‌رسد حتی اگر او از سد اعتماد نمایندگان عبور کند با وجود نارضایتی‌های افکار عمومی چندان در قدرت دوام نخواهد آورد.
تاریخ حزب محافظه‌کار نشان می‌دهد، مارگارت تاچر، نخست وزیر اسبق انگلیس چند روز بعد از رای عدم اعتماد کنار رفت، ترزا می ۶ ماه بعد و جان میجر هم در انتخابات پارلمانی شکست خورد.
طبق رویه، برکناری جانسون از رهبری حزب به ۱۸۰ رای مخالف نیاز دارد و در آن صورت انتخابات درون حزبی برگزار می‌شود. از آنجا که حزب محافظه‌کار دارای اکثریت قاطع چوکی‌های پارلمان است، کسی که به عنوان رهبر حزب تعیین می‌ شود، چوکی صدارت را تصاحب خواهد کرد.
طبق آخرین نظرسنجی صورت گرفته حزب کارگر با اختلاف ۲۰ درصد شانس بیشتری نسبت به حزب حاکم محافظه‌کار برای تصاحب اکثر کرسی‌های پارلمان را دارد.
سخنگوی صدر اعظم انگلیس هم در اظهارنظری با ابراز اطمینان از پیروزی جانسون در رای‌گیری امشب عنوان کرد که نتیجه آن خط پایانی برای مخالفان صدر اعظم و حرکت رو به جلو تلقی می‌شود.
سید مصطفی میری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا