سیاستاخبارTOP

خروج از افغانستان، حضور در پاکستان

کابل/ ۳جوزا/ باختر

یک مقام بلند پایۀ نظامی امریکا گفته است که پاکستان موافقت کرده است که  حریم هوایی خود را برای انجام ماموریت های احتمالی آن کشور در افغانستان باز نگهدارد.

دستیار معاون وزارت دفاع امریکا در امور هند و اقیانوس آرام گفته است که پاکستان موافقت کرده است تا امریکا از حریم هوایی این کشور برای دسترسی به افغانستان استفاده کند.

هیلوی، معاون وزارت دفاع امریکا در امور هند و اقیانوس آرام به اعضای کمیتۀ نیروهای مسلح سنای امریکا گفته است که پاکستان به امریکا اجازۀ دسترسی و استفاده از حریم هوایی خود را داده است تا از این طریق از حضور نظامی در افغانستان حمایت کند.

این در حالی است که پاکستان در کنار آن که عضوی ایتلاف جهانی مبارزه با هراس افگنی بود، سال ها از طالبان حمایت کرد، طالبان جنگ شان را جهاد برای بیرون کردن نیروهای خارجی از این کشور تعریف کرده اند که همسویی روحانیون و جریان های مذهبی در پاکستان و استخبارات آن کشور را با خود داشتند.

پاکستان بارها در کنار روسیه، چین و ایران شعارداد که حضور نظامی امریکا در افغانستان برای کشورهای منطقه حساسیت برانگیز است، مگر حالا برای انجام ماموریتی موافقت می کند که تا دیروز در برابر آن از جهاد طالبان حمایت می کرد.

این نشان دهندۀ آن است که پاکستان در پی منافع راهبردی خود است و برای رسیدن به این منافع دوستی و دشمنی مقطعی را ترجیع می دهد، در حالی طالبان که ابزاری در سیاست های راهبردی پاکستان شناخته شده اند، نتوانسته اند که تعریف دقیق از منافع ملی داشته باشند.

باید گفت که چندی قبل  رسانه های روسی گزارش دادند که پاکستان در سه نقطه در مناطق قبایلی در هفت کیلومتری خط فرضی دیورند، آماده شده است که برای امریکاییان اجازه دهند که مراکز نظامی بسازند، روحانیون پاکستانی که با حضور نظامیان امریکایی فتوای جهاد در افغانستان را دادند، تاکنون موضع گنگ در رابطه به دو اقدام دولت کشورشان که شامل استفاده امریکاییان از حریم هوایی پاکستان برای مقاصد در افغانستان و ایجاد مراکز نظامی امریکا در مناطق قبایلی است، داشته اند. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا