اخبارسیاستگزارش ها

داعش؛ سناریوی جدید امریکا در برابر افغانستان

کابل/ ۵ عقرب/ باختر

یک مقام ارشد پنتاگون از احتمال حمله داعش برامریکا سخن گفته است.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است: یک مقام عالی رتبۀ پنتاگون گفته است که داعش می تواند تا شش ماه دیگر از خاک افغانستان، امریکا را هدف قرار دهد .

 این گفته ها تکرار اظهارات ماه گذشتۀ مقامات امریکایی است که گفته بودند احتمال دارد داعش از افغانستان بر منافع امریکا حمله کند.

کالین کال معاون سیاسی وزیر دفاع امریکا گفت: نهاد های استخباراتی ارزیابی کرده اند که داعش در افغانستان قابلیت و قصد حمله به ایالات متحده طی ۶ ماه آینده را دارد.

این در حالی است که مقامات امارت اسلامی در افغانستان می گویند که داعش در آن سطحی نیست که افغانستان را بی ثبات سازد و برای کشور های دیگر از خاک افغانستان خطر ایجاد کند.

به باور کار شناسان سیاسی؛اظهارات کال نشان دهندۀ این است که امریکا در تلاش برای نمایش افزایش نا امنی در افغانستان است تا توجیه کند که با ختم حضور نظامی امریکا در این کشور اوضاع وخیم شده است.

این کارشناسان می گویند که امریکا در پی بزرگ نمایی مشکلات در افغانستان است در حالی که  سربازان امارت اسلامی پس از تسلط بر کابل در تلاش برای ایجاد نظم در افغانستان اند.

این آگاهان می گویند که امریکا برای توجیه مداخلات خود در افغانستان سناریوی داعش را در پیش گرفته است.

 معاون سیاسی وزیر دفاع امریکا در حضور کمیته نیروهای مسلح سنا گفته است «مشخص نیست که آیا طالبان توانایی مبارزه با داعش را به صورت موثر پس از خروج امریکا دارند یا خیر.»

این در حالی است که امارت اسلامی بار ها گفته اند که اجازه نمی دهند از خاک افغانستان هیچ کشوری تهدید شوند.

کشور های همسایه افغانستان از راهکار و مبارزه امارت اسلامی در افغانستان دربرابر گروه های تبهکار با اعتماد و باور برخورد می کنند و مطمین اند که  افغانستان هیچگاهی به یک پایگاه برای انجام حملات علیه کشورهای دیگر مبدل نمی‌شود. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا