اخبارTOPتبصره و مرور بر مطبوعات

روز سرباز را گرامی می داریم

 کابل/ ۹حوت/ باختر

 امروز نهم حوت، روز ملی سرباز است. محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسمی اشتراک کرد که به این مناسبت در مقر وزارت دفاع ملی برگزار شد. او در سخنرانی اش، حمایت قاطع رهبری دولت را از سربازان و افسران قوای مسلح کشور ابراز کرد.

مفسر آژانس اطلاعاتی باختر به گرامیداشت از این روز می نگارد: روز نهم حوت در حقیقت روز گرامیداشت از سربازان کشور است، سربازانی که در خط مقدم دفاع از آزادی، استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور، صلح و آرامش مردم افغانستان قراردارند و قهرمانانه می رزمند و قربانی می دهند.

این روز در حقیقت بازتاب دهندۀ حمایت قاطع رهبری دولت و همۀ مردم افغانستان از قوای مسلح قهرمان کشور است. افغانستان امروز از یک مرحلۀ دشوار تاریخی عبور می کند و ما در همۀ بخش ها با مشکلات زیادی مواجه استیم. جنگ تحمیلی متاسفانه جامعۀ افغانی را دچار قطب بندی های عمیق سیاسی و اجتماعی کرده است. در وجود چنین قطب بندی ها خیلی دشوار است که در مورد مسایل مهم سیاسی و ملی، میان جناح های مختلف به یک توافق و اجماع دست یافت؛ اما آن چه به موضعگیری ها در قبال قوای مسلح و سربازان کشور مربوط می شود، خوشبختانه در این موارد یک توافق نظر کلی و یک اجماع قوی ملی وجود دارد.

همه از قوای مسلح کشور حمایت می کنند و این بدان معناست که قوای مسلح کشور به عنوان یک نهاد معتبر ملی جایگاهش را در جامعۀ افغانی تثبیت کرده است و نهادینه شده است و دردل های مردم راه پیدا کرده است. امسال درشرایط ویژه یی از روز ملی سرباز گرامیداشت به عمل می آید. ویژگی شرایط کنونی در این امر نهفته است که از یک سو روند گفت وگوهای صلح آغاز شده است؛ اما همزمان با آن خشونت ها در کشور نیز افزایش یافته است.

 بدون تردید قوای مسلح کشور به ویژه، سربازان و افسران افغانستان از روند صلح حمایت می کنند و هرآن چه در توان دارند ، به خاطر به پیروزی رسانیدن این روند دریغ نمی کنند.

دفاع و حمایت از روند صلح هرگز بدان معنانیست که سربازان و افسران باید انگشت های شان را از سرماشه بردارند و دست زیر آلاشه بنشینند و اجازه دهند مخالفان مسلح آرامش مردم افغانستان را برهم زنند و کشتار بی گناهان را ادامه دهند. قوای مسلح کشور وظیفه دارد که از صلح و آرامش مردم افغانستان، جان و زندگی آنان دفاع کند. آنانی که چنین دفاع مشروع را ضدیت با روند گفت وگوهای صلح عنوان می کنند، در حقیقت مرتکب اشتباه بزرگی می شوند.

تنها با حمایت قاطع و همه جانبۀ قوای مسلح کشور ممکن است که روند گفت و گوهای صلح به موفقیت برسد.

قوای مسلح کشور به عنوان ضامن قوی صلح نقش ایفا می کند. زمانی در بارۀ روند صلح صحبت می کنیم، باید سه مرحلۀ این گفت وگوها را مدنظر بگیرییم: مرحلۀ قبل از آغاز گفت وگوها که مرحلۀ زمینه ساز نیز نامیده می شود، مرحلۀ گفت و گوها که مرحلۀ رسیدن به توافق است و مرحلۀ سوم، مرحلۀ تطبیق توافق به دست آمده است. نقش قوای مسلح کشور در هر سه مراحله تعیین کننده است. محمد اشرف غنی امروز در صحبتش تاکید کرد که قوای مسلح کشور خود را در سیاست های کوچک دخیل نمی کند و تمرکزش روی مسایل بزرگ ملی است یعنی دفاع از آزادی، استقلال، تمامیت ارضی، حاکمیت ملی، قانون اساسی، صلح و آرامش مردم افغانستان.

نهم حوت فرصتی است که مردم افغانستان بار دیگر همبستگی قاطعانۀ شان را با قوای مسلح کشور تجدید می کنند.

 روز سرباز مبارک باد و درفش سربازبرافراشته باد. ن.ش.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا