TOPجهان

رییس جمهور امریکا: تصور نکنم سال آینده نیروی در افغانستان داشته باشیم

واشنگتن/وی او ای/۶حمل/باختر
جو بایدن، رییس جمهور امریکا برای نخستین بار دیروز در قصر سفید در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که قصد ندارد که نیروهای امریکایی برای مدت طولانی در افغانستان باقی بماند.
بایدن یک بار دیگر تصریح کرد که بنابر “مشکلات تکتیکی” دشوار است که تا تاریخ اول ماه می این تعداد نیروها از افغانستان بیرون شوند.
با آنهم، رییس جمهور امریکا افزود: “ما (افغانستان را) ترک خواهیم کرد، پرسش در اینجا است که چه زمانی.”
رییس جمهور امریکا گفت که او و انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ امریکا مصروف ملاقات با متحدان امریکا که در افغانستان نیرو دارند، استند و گفت: “اگر از آنجا بیرون شویم به گونه مصوون و منظم بیرون خواهیم شد”.
او افزود که مشوره‌ها با متحدان و شرکای امریکا در مورد این که چگونه این امر تحقق یابد جریان دارد.
رییس جمهور امریکا همچنان افزود که پروسهٔ به رهبری ملل متحد نیز به زودی آغاز میشود تا چگونگی ختم جنگ افغانستان واضح شود.
او همچنان گفت که مشوره‌ها برای رسیدگی به توافق امریکا-طالبان که توسط ادارهٔ دونالد ترامپ‌ امضا شده بود نیز جریان دارد.
این در حالی است که گروه طالبان هشدار داده اند که اگر نیروهای امریکایی تا اول ماه می مطابق به توافقنامهٔ دوحه بیرون نشوند، مسوول عواقب آن خواهند بود.
پیش از این، گزارش‌های در مورد تمدید ماموریت نیروهای امریکایی برای شش ماه دیگر نشر شده بود، اما بایدن تاریخ مشخصی را برای بیرون شدن نیروها از افغانستان ارایه نکرد.
این در حالی است که شماری از قانونگذارن امریکایی نیز خواهان عدم بیرون شدن فوری نیروهای امریکایی و بین المللی از افغانستان شده اند.
ناتو نیز گفته است که با نیروهای امریکایی یکجا به افغانستان رفته اند و در همگاهنگی با آن در مورد خروج از آن کشور تصمیم اتخاذ خواهند کرد.
با آنهم، وزیر خارجه آلمان هشدار داد که خروج پیش از وقت نظامیان بین‌المللی از افغانستان زمینه را برای تشدید خشونت‌های طالبان فراهم خواهد کرد و سبب خواهد شد این گروه تلاش کند تا قدرت را از راه‌های نظامی بدست بیاورد.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا