سیاستاخبارTOP

رییس و اعضای هیئت مذاکره ‌کننده در سومین نشست تقویت اجماع در حمایت از روند صلح اشتراک کردند

کابل /6حوت/ باختر

محمد معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و شماری از اعضای این هیئت در سومین نشست «تقویت اجماع در حمایت از روند صلح» که از سوی کمیسیون امور  منطقه یی و بین‌المللی شورای عالی مصالحه ملی با حضور داکتر عبدالله عبدالله رییس این شورا، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و عضو هیئت مذاکره‌کننده، حنیف اتمر وزیر امور خارجه و با اشتراک سفرا و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی مقیم کابل برگزار شد، به صورت آنلاین اشتراک کردند.

در ابتدای این نشست، سید سعادت منصور نادری وزیر دولت در امور صلح و عضو هیئت مذاکره‌کننده با تأکید همه‌جانبه بر ادامه روند مذاکرات صلح بین دو طرف، از ادامه خشونت‌ها در کشور ابراز نگرانی کرد.

نادری با اشاره به تعهد قوی هیئت مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان برای پیشبرد مذاکرات صلح، در مورد موجودیت اجماع ملی و سیاسی و همچنین حمایت و همکاری جامعۀ جهانی از روند صلح صحبت کرد.

وزیر دولت در امور صلح با تأکید بر نقش جامعۀ جهانی در حمایت از نیروهای امنیتی کشور، گفت: نیاز است تا درک مشترک در مورد حمایت از روند صلح که منتج به مشارکت سیاسی طرفین به اساس خواست مردم افغانستان شود و علاقمندی همکاران  منطقه یی و بین‌المللی ما را نیز در پی داشته باشد، ایجاد شود.

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی با استقبال از بازنگری توافقنامه دوحه و ارزیابی پایبندی طرف‌ها به مفاد این توافقنامه، گفت در سطح داخلی نیز اجماع در حمایت از تلاش‌های صلح وجود دارد و برای تقویت این اجماع فعالیت‌های مشترکی نیز صورت می‌گیرد.

عبدالله همچنین گفت که افزایش سطح خشونت‌ها و قتل‌های هدفمند برای مردم افغانستان قابل قبول نیست و این خشونت‌ها هرچه سریع‌تر باید خاتمه یابد.

محمدحنیف اتمر، وزیر امورخارجه‌ نیز در مورد آخرین تلاش‌ها و طرح‌های  منطقه یی و بین‌المللی حکومت جمهوری اسلامی افغانستان در حمایت از روند صلح صحبت کرد.

محمد معصوم ستانکزی، رییس هیئت مذاکره‌کننده با ابراز امتنان از حمایت‌های کشورهای همکار افغانستان در روند صلح، تلاش‌های  منطقه یی برای موفقیت روند صلح را تأثیرگذار خواند. ستانکزی با تأکید بر پیشبرد منطقی مذاکرات بر اساس اولویت‌های مردم افغانستان، گفت که در جریان مذاکرات نشان دادیم که می‌توانیم بر مشکلات فایق آئیم و باید این روند را قاطعانه ادامه بدهیم.

رییس هیئت مذاکره‌کننده با اشاره به این که اعضای این هیئت با تمرکز روی محتوای امور تخنیکی مذاکرات در حال کار هستند، گفت همچنان که نشست‌های متعدد هیئت مذاکره‌کننده با علمای کشور و جهان اسلام دستاوردهای چشمگیری داشته، در راستای حفظ حقوق اقشار مختلف جامعه به خصوص زنان، قربانیان جنگ و اقلیت‌ها نیز به صورت جدی توجه صورت گرفته است.

ستانکزی با بیان این که اعضای هیئت مذاکره‌کننده همواره آماده اشتراک در بحث‌های اسلامی در رابطه با موضوعات مرتبط می‌باشند، گفت که اعضای زن هیئت مذاکره‌کننده نیز توانسته‌اند ارتباطات مؤثری را در چوکات شبکه‌های وسیع با زنان کشورهای اسلامی در سطح جهان ایجاد کنند.

وی با یادآوری از ضرورت تحکیم اجماع داخلی و بین‌المللی از روند صلح، انسجام هرچه بیشتر در پیام‌رسانی همکاران بین‌المللی در مورد روند صلح و سایر مسایل مرتبط به افغانستان را یک اصل اساسی و تأثیرگذار روی روند صلح افغانستان خواند.

سفیران و نمایندگان کشورها و سازمان‌های بین‌المللی اشتراک‌کننده در این نشست با تأکید بر ادامه مذاکرات صلح بین دو طرف، از اجماع به وجود آمده علمای اسلام در مورد ناروا خواندن جنگ جاری در افغانستان استقبال کردند و در مورد ضرورت حمایت جهانی از این روند صحبت کردند.

آنان همچنان با مهم شمردن ایجاد اجماع منطقه‌ی برای حمایت از روند صلح افغانستان، ادامه خشونت‌ها را نگران‌ کننده خواندند و بر توقف آن تأکید کردند.ماری

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا