اخبارTOPآموزش

سال تعلیمی 1401 در کشور آغاز شد

کابل / 3 حمل / باختر
وزارت معارف امروز سال تعلیمی 1401 خورشیدی را آغاز کرد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ در محفلی که به همین مناسبت در لیسۀ امانی شهر کابل برگزار شد، مقامات امارت اسلامی افغانستان، مسوولان وزارت معارف و شماری از دانش آموزان اشتراک داشتند.

در آغاز این مراسم، مولوی نورالحق معاون ریاست عمومی ادارۀ امور، در مورد مراحل نصاب تعلیمی صحبت کرد و گفت که نصاب تعلیمی حکومت پیشین را خارجیان ساخته بودند و در تهیۀ آن افراد و کارشناسانی سهم داشتند که به نفع امریکا و وفاردار به آن کشور بودند؛ نه به نفع افغانستان و به نسلهای آن.
وی افزود: امارت اسلامی افغانستان بیشتر از همه به ارزش علم و دانش، آگاه است، اما تعلیم باید به گونۀ معیاری و مطابق با ارزش‌های اسلامی و افغانی باشد.
سپس، مولوی سعید احمد شهیدخیل، معین منابع و ادارۀ وزارت معارف در رابطه به آغاز سال تعلیمی و جایگاه علم صحبت کرد و گفت که دین مبین اسلام علم و دانش را برای زندگی بهتر انسان‌ها به عنوان یک اصل اساسی بیان کرده است و قرآن عظیم الشان نخستین و بزرگترین منبع تمام علوم جهان است.
وی از شهروندان کشور خواست که فرزندان شان را به مکاتب بفرستند و آنان را به زیور علم و دانش آراسته سازند.
در پایان این محفل پیام وزارت معارف به مناسبت آغاز سال تعلیمی 1401 خورشیدی خوانده شد که در بخشی از آن نگاشته شده است: ” به تاریخ 3 حمل 1401 خورشیدی تمام مدارس، مکاتب، دارالمعلمین‌ها، دارالعلومها، دارالحفاظ‌ها، دارالایتام‌ها و سایر مراکز تعلیمی مربوط وزارت معارف در مناطق و ولایت‌های سرد سیر در داخل و خارج کشور آغاز شد.”
در همین‌حال، مولوی عزیز احمد ریان، رییس نشرات و سخنگوی وزارت معارف به رسانه‌ها گفت که وزارت معارف طرح این وزارت را برای بازگشایی تمام مکاتب در کشور به رهبری امارت اسلامی افغانستان سپرده بود؛ اما اکنون بر اساس هدایت رهبری امارت اسلامی افغانستان مکاتب بخش اناث از صنف ششم به بالا تا اطلاع ثانی تعطیل است.
وی افزود: پس از تدوین طرح جامع در این زمینه مطابق شریعت اسلامی و فرهنگ و عنعنات افغانی و نیز حکم رهبری امارت اسلامی، مکاتب و لیسه‌های طبقه اناث به گونۀ رسمی اطلاع داده خواهد شد.
گفتنی است که در پانزدهم آگست 2021 م پس از پایان اشغال و پیروزی امارت اسلامی در کشور، دروازه‌های مکاتب برای مدت کوتاهی بسته شد، اما در نتیجۀ سعی و تلاش وزارت معارف، مکاتب بخش ذکور تا صنف دوازدهم و مکاتب بخش اناث تا صنف ششم به روی دانش آموزان دو باره باز شد.
وهاج

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا