اخبارفرهنگ

فراخوان والی بلخ باستان به گردشگران داخلی وخارجی

مزارشریف/ 30 عقرب/ باختر

والی بلخ می گوید که این ولایت با داشتن ده ها بنای تاریخی وساحه باستانی، به زودی به یکی از پربیننده ترین مکان ها برای گردشگران داخلی وخارجی مبدل خواهد شد.

مولوی قدرت الله ابوحمزه با اشاره به تاریخ پرباربلخ گفت که آنان تلاش دارند زمینه را برای جلب گردشگران خارجی وداخلی فراهم کنند.

اودرگفت وگو با خبرنگارآژانس باخترگفت که جنگ درافغانستان پایان یافته است و اکنون بلخ یکی از بهترین مکان ها برای گردشگران خواهد بود.

والی بلخ گفت” بلخ باستان با داشتن ده ها بنای تاریخی، آثار باستانی و مشاهیر بزرگ فکری، زمنیه مناسب برای جلب و جذب گردشگران و سیاحان ملی و بین المللی است.”

مولوی قدرت الله ابو حمزه همچنان گفت” صنعت گردشگری امروز یکی از چشمه های عایداتی افغانستان است که خوشبختانه ولایت بلخ از این نگاه غنی و پربار است که باید این فرهنگ در کشور ما همگانی و نهادینه شود.

ام البلاد قدیم یا بلخ امروزی در حوزه تمدنی قدیم یکی از مرکز های بزرگ فکری و علمی بوده است . این ولایت باستانی، ده ها بنای تاریخ ازجمله آرامگاه های  مشایخ و شخصیت های بزرگ حوزه تمدنی را در دل خویش جاد داده است که با حاکمیت امارت اسلامی و تامین امنیت، بلخ بستر مناسب برای جلب وجذب گردشگران و سیاحان ملی و بین المللی برای دید وادید از این منابع فرهنگی و تاریخی است.

مولوی ابوحمزه حراست و پاسداری از بنا های تاریخی و آثار باستانی را یکی از وظایف مهم نیروهای امنیتی و مجاهدین امارت اسلامی خواند وگفت که پیش از حاکیمت امارت اسلامی بخاطر عدم کنترول دقیق از بنا های تاریخی و فرهنگی باند های قاچاق و حتی مردم عادی برای بدست آوردن آثار باستانی و آشیای قدیمی و گران بها به صورت خود سرانه در اماکن تاریخی به حفاری دست می زدند ولی حالا ما مانع این کارشده ایم.

والی بلخ به گردشگران داخلی وخارجی اطمینان داد که امنیت شان برای بازدید از بنا های تاریخی وساحات باستانی بلخ تامین است.

مولوی قدرت الله همچنان از باشنده گان بلخ نیز خواست که با لطف خوش و مهربانی زمنیه تشویق و جذب توریستان و سیاحان را فراهم کنند تا هم سبب معرفت و شناسای قدامت تاریخی و فرهنگی کشور شود و شکوفایی اقتصادی را به خانواده ها وافغانستان به ارمغان آرد.ختم/م-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا