اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به روزنامه های چاپی غیردولتی درکابل

کابل/22قوس/ باختر

شماری ازروزنامه های چاپی غیردولتی امروز به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی کشور پرداخته اند.

روزنامه 8صبح زیرعنوان “تهدید علیه خبرنگاران ، جامعه رسانه یی ازافزایش حملات هدف مندنگران است نوشته کرده است.

حملات هدف مند علیه کارمندان رسانه یی درجریان روزهای اخیر افزایش یافته است ترور و مرگ مرموز شش خبرنگاردریک ماه ، به میزانی تهدید ها علیه خبرنگاران افزوده است.

صدیق الله توحیدی ، مسوول داد خواهی کمیته مصونیت خبرنگاران ، به روز نامه 8 صبح گفت که حملات هدف مند دربرابر خبرنگاران نسبت به سال های پیش افزایش یافته است . به باور او درپشت این حملات سازمان ها و حلقاتی اند که سعی دارند با هدف گرفتن کارمندان رسانه یی صدای آزادی بیان درکشور را خاموش کنند.

روزنامه صبح کابل مطلب تحت عنوان پیکررهنورد زریاب درشهدای صالحین کابل به خاک سپرده شد”نوشته است .

طاهر زهیر ، سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ درمراسم خاک سپاری رهنورد زریاب ، مرگ او را ضایعۀ بزرگ برای ادبیات افغانستان خواند وگفت “زریاب درخت تنومند درباغ ادبیات و فرهنگ بود ، مرگ او ضایعۀ بسیار بزرگ است .”

روزنامه اطلاعات روز مطلب زیرعنوان اصابت ده مرمی راکت درشهر کابل یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت ” نگاشته است .

طارق آرین ،سخن گوی وزارت امور داخله گفته است که این مرمی های راکت صبح امروز ازساحه لب جر خیرخانه ازیک عراده موتر سراچه شلیک شده است.

آقای آرین گفته است که سه فیر مرمی راکت درفاصلۀ دور تر از میدان هوایی پنج فیر مرمی راکت در ساحه مسکونی هواشناسی ، یک راکت در ساحه زن آباد درمربوطات ناحیه نهم ویک راکت درساحۀ مسکونی خواجه رواش ناحیه پانزدهم شهر کابل اصابت کرده است.

روزنامۀ آرمان ملی درصفحه اول زیرعنوان مجمع عمومی سازمان ملل ، قطع نامه این سازمان درباره اوضاع افغانستان را تصویب کرد ” نوشته است.

نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از تصویب قطع نامۀ مجمع عمومی این سازمان درباره اوضاع افغانستان خبر می دهد.

 دراین قطع نامه که با اکثریت آرا از مجموع 131رای ، تصویب شده است ازادامۀ سطح بلند خشونت ها ، آمار بلند تلفات غیر نظامیان و ترورهای هدفمند نگران شده است.

دراین قطع نامه از تمامی بازیگران افغانستان خواسته شده است که برای کاهش و توقف بی قید و شرط و بی درنگ خشونت ها تلاش کنند.

قطع نامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره اوضاع افغانستان 68 ماده دارد که درآن درپیوند به موضوعات گوناگون از جمله صلح ، امنیت درسطح کنونی خشونت ها در افغانستان پرداخته شده است.

 قطع نامه افزوده است ” امارت اسلامی طالبان ” ازسوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده و مجمع عمومی این سازمان از احیای دوباره آن پشتیبانی نمی کند.

 این روزنامه درصفحه دوم سرمقالۀشماره امروزی را زیرعنوان افغانستان بی زریاب شد” نوشته است.

 بی دلیل نیست که ما چهل و دوسال می شود درآتش جنگی می سوزیم که بزرگ ترین دلیل ادامۀ آن بیخردی و نبود دانش و فرهنگ درجامعه است .

 به اینگونه استاد زریاب دریک جامعه یی که پاس چندانی به ادبیات وفرهنگ ندارد ، غیریبانه ازجهان رفت تا داغ این ننگ همچنان بردامن شهروندان این شهر باقی بماند .

 روان استاد زریاب عزیزمان شادمان و یاد و خاطراتش جاودان باد!

ختم/ شوخک …ک…م

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا