تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات برخی از روزنامه های چاپی غیر حکومتی درپایتخت سه شنبه اول قوس

شماری از روزنامه های چاپی غیر حکومتی در پایتخت که بدسترس قرارگرفته اند در شماره های امروزی به بحث روی مسایل مختلف سیاسی و نظامی درکشور پرداخته اند و نیز اخبار و گزارشهای را درمورد رویدادهای جاری کشور و منطقه نشر کرده اند.

روزنامه ویسا برگ نخست را با خبرگرفتاری ده دسته گماشته شده به خاطر انجام حملات دهشت گرایی در ایام لویه جرگه عنعنوی آغازکرده و نیز از قول رییس جمهور کشور درجلسه شورای وزیران آورده است که مذاکرات با امریکا درمورد پیمان استراتیژیک باید بربنیاد مشوره های لویه جرگه عنعنوی صورت گیرد .

همچنان روزنامه ویسا از قول صدراعظم آسترالیا در مطلب دیگر نوشته که پاکستان توجه خود را به امنیت سرحدات افغانستان تمرکز سازد.

همچنان این روزنامه از قول یک عضو ولسی جرگه نوشته که فساد اداری بیشتر در نهاد مربوط به خارجی ها وجود دارد .

 ویسا درمطلب دیگر بازهم ازقول رییس جمهوری کشور درملاقات باوالیان آورده است و الیان مسوولین اصلی و دارای صلاحیت درولایات کشور هستند ، ویسا در صفحه اخیر از کشف آثار باستانی کوشانیان درمعدن مس عینک لوگر خبرداده و درمطلب دیگر نوشته که سویدن پس از سال 2014 به کمک هایش به افغانستان دوام میدهد .

اما روزنامه سخن  جدید برگ نخست را باراظهارات یکی از رهبران حزب تجمع مصر آغاز کرده و نوشته که سیاست اسرائیل ایجاد جنگ داخلی درمصر است .

سخن جدید درمطلب دیگر به مخالفت جبهه ملی با امضای پیمان استراتیژیک پرداخته و آورده است ." فیض الله ذکی ، سخنگوی جبهه ملی روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی درکابل به خبرنگاران گفت : در صورت امضای احتمالی پیمان راهبردی افغانستان و امریکا باید مردم سالاری ، استقلال اداری و نظامی و اصلاحات درآن تضمین شده باشد."

سخن جدید درمطلب دیگر خبرداده است که شفاخانه هرات درمیان 83 کشور اول شد.

سخن جدید دربرگ نخست همچنان خبرداده که آسترالیابعداز سال 2014 به حضور نظامی اش درافغانستان ادامه میدهد.

روز نامه ماندگار برگ نخست را با مطلبی پیرامون لویه جرگه آغازکرده وزیرعنوان ، پایان افتضاح آمیز لویه جرگه ، به این موضوع پرداخته و درمطلب دیگر از قول وزیر خارجه پیشین امریکا نوشته که کرزی معمولاً نامرتبط سخن می زند. این روزنامه در مطلب دیگر خبرداده که استخراج نفت آمو دریا به یک شرکت چینی سپرده شد و درمطلب دیگر زیر عنوان فعالیت های نهاد های کمک کننده شفاف نیست به این موضوع توجه کرده مطلبی را نشر کرده است.

اما روزنامه آرمان ملی سرمقاله ای شماره امروزی را درمورد به خشونت علیه زنان نوشته و زیر عنوان خشونت علیه زنان ریشه بیسوادی و سنت های ناپسند دارد. این موضوع را دنبال کرده است.

 به نوشته آرمان ملی گازمایع درحیرتان احتکارمی شود آرمان ملی درسایر صفحات به نشر برخی ازمطالب دیگر پرداخته است .

 به همینگونه سایر روزنامه ها یا مطالب مشابه ای را نشر کرده اند و دنبال سایر مسایل شده اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا