اخبارجهان

ناتو: مذاکرات صلح افغانستان بهترین راه برای حفظ ثبات است

بروکسل/وی او ای/3حمل/باختر

ینس ستولتنبرگ،‌ منشی عمومی پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) گفته است که مذاکرات جاری صلح در افغانستان، بهترین راه برای حفاظت از دستاوردهای دو دههٔ اخیر در این کشور است.

 ستولتنبرگ در آستانهٔ نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت: “مذاکرات صلح بهترین راه برای تضمین ثبات افغانستان است و اینکه این کشور دیگر به پناهگاه امنی برای تروریزم مبدل نشود.”

در نشست پیمان ناتو که قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته برگزار شود، انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحدۀ امریکا نیز حضور خواهد داشت.

منشی عمومی ناتو گفت که در این نشست به بحث و مشورت در مورد وضعیت افغانستان و حضور نظامی ناتو ادامه می دهد و اقدامات بعدی روی دست گرفته خواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که کمتر از شش هفته به مهلت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان باقی مانده است و گروه طالبان گفته اند که اگر نیروهای امریکایی تا اول می افغانستان را ترک نکنند، مسوول عواقب آن خواهند بود.

مقامات ناتو و امریکایی گفته اند که از نیروهای شان در افغانستان حفاظت خواهند کرد.

براساس توافقی که میان طالبان و امریکا در دوحه امضا شد، سربازان امریکایی باید تا تاریخ اول ماه می امسال افغانستان را ترک کنند.

با این حال، اخیراً رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که جو بایدن، رییس جمهور امریکا متمایل است تا حضور سربازانش در افغانستان را برای شش ماه دیگر تمدید کند.

پیش از این، بایدن گفته بود که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان سر از اول ماه می، دشوار خواهد بود.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا  در سفرش به کابل گفت که صمیم خروج یا عدم خروج نیروها را رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا اتخاذ خواهد کرد و تاکید کرد که اداره‌ٔ‌ بایدن در تلاش یافتن “پایان مسوولانهٔ” درازترین جنگ خویش در افغانستان است.

با‌آنهم، او افزود که برای مساعد شدن زمینه به دیپلماسی موثر، میزان خشونت‌ باید پایان یابد.فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا