سیاستاخبارفرهنگ

کمیسیون دسترسی به اطلاعات در سال 1399 به 151 شکایت رسیدگی کرده است

کابل/6حوت/باختر

رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات می گوید، نهادینه سازی حق دسترسی به اطلاعات، نظارت از تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات و تأمین حق دسترسی اشخاص حقیقی و حکمی به اطلاعات از وظایف و مکلفیت های اساسی این اداره است.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، عین الدین بهادری، رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات  امروز در برنامۀ پاسخدهی دولت به ملت گفت که از مهم‌ترین دست آوردهای کمیســیون، طراحی و افتتاح سیستم آنلاین دسترسی به اطلاعات در سال ۱۳۹۹ است که با عملی شدن این برنامه روند دسترسی به اطلاعات از اداره ها به شکل قابل ملاحظه یی تسهیل شده است.

او علاوه داشت که در سال مالی ۱۳۹۹کمیسیون توانسته است، ۳۸ برنامۀ آگاهی دهی حق و قانون دسترسی به اطلاعات را برای اقشار مختلف جامعه در مرکز و ولایت ها برگزارکند که در مجموع۱۹۹۱تن شامل، ۴۳۶زن و ۱۵۵۵مرد در این برنامه‌ها اشتراک داشتند.

بهادری افزود که کمیسیون دسترسی به اطلاعات به منظور تقویت همکاری های سازمانی و هماهنگی کاری در عرصه اطلاع رسانی در سال ۱۳۹۹ تفاهم نامۀ همکاری را با پوهنتون کابل، کمیتۀ مصوونیت خبرنگاران افغان، مؤسسۀ حمیده برمکی برای حاکمیت قانون، نهاد برابری برای صلح و دموکراسی، شبکۀ زنان افغان و رادیو تلویزیون ملی افغانستان به امضا رسانیده است.

وی افزود که کمیسیون دسترسی به اطلاعات در بخش تقویت مراجع اطلاع رسانی در ادارات و افزایش تقاضای اطلاعات دست آوردهای قابل ملاحظۀ داشته است که می‌توان از ثبت ۳۱۳۸ مورد تقاضای اطلاع در ادارات دولتی و نظارت از ۴۲ ویب‌‌سایت ادارات دولتی به منظور نشر اطلاعات و معلومات از کارکردهای اداره‌‌های شان یاد کرد .

او گفت: کمیسیون دسترسی به اطلاعات به همکاری مؤسسه (جی‌آی‌زید)، در سال۱۳۹۹توانست برنامۀ استراتیژیک پنج سالۀ خود را تدوین و تصویب کند.

رییس کمیسیون دسترسی به اطلاعات با تاکید بر این که رسیدگی به شکایت متقاضیان که اساسی‌ترین وظایف اساسی این اداره به شمار می‌رود، گفت: در سال۱۳۹۹ خرشیدی در مجموع به ۱۵۱ شکایت رسیدگی شده است که در این میان ۱۱۷ مورد آن بسته شده است و ۳۴ مورد آن نیز در حال رسیدگی قرار دارد.

بهادری گفت: برای کمیسیون دسترسی به اطلاعات در سال مالی ۱۳۹۹ مبلغ  پنجاه و دو میلیون و ششصد وسی و شش هزار وچهارصد و شانزده افغانی بودجه عادی تخصیص داده شده بود که ۸۱.۸ فیصد آن به مصرف رسیده است

بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا