جهان

پنتاگون: نظر به شرایط، قوای امریکایی در افغانستان تا نومبر به ۵۰۰۰ کاهش می‌یابد

واشنگتن/ وی او ای/ ۲۲ اسد/ باختر
وزارت دفاع  امریکا گفته است که با پیشرفت مذاکرات بین‌افغانان، شمار نظامیان امریکایی مستقر در افغانستان تا چند ماه دیگر به کمتر از ۵۰۰۰ نفر کاهش خواهد یافت، اما تاکید شده است که خروج قوای امریکایی از افغانستان وابسته به شرایط است.
پنتاگون روز دوشنبه با نشر بیانیه‌یی گفت: "در جریان چند ماه آینده، امریکا با در نظر داشت وضعیت موجود در افغانستان، به خروج قوای خود از آن کشور ادامه خواهد داد."
در این بیانیه آمده است: "انتظار می‌رود که تا پایان ماه نومبر شمار نظامیان امریکایی در افغانستان به کمتر از ۵۰۰۰ نفر برسد… حضور نظامی امریکا در افغانستان به قابلیت‌ها متمرکز می‌ماند – نه کمیت."
با این حال، وزارت دفاع امریکا تاکید کرده است که خروج نظامیان امریکایی از افغانستان "وابسته به شرایط است و پس از مشورت با کانگرس امریکا و هماهنگی مستقیم با متحدان ناتو" عملی می‌شود.
بیانیۀ وزارت دفاع امریکا در واقع وضاحت به گفته‌های مارک اسپر، وزیر دفاع امریکا است که روزشنبه گذشته از کاهش نظامیان امریکایی در افغانستان در جریان چند ماه آینده خبر داد.
به گفتۀ مقام‌های امریکایی، در حال حاضر ۸۶۰۰ سرباز امریکایی در افغانستان حضور دارند و بیشتر آنان مصروف تجهیز، تمویل و آموزش نیروهای امنیتی افغان اند.
بر اساس توافقنامۀ صلح امریکا-طالبان که در ۲۹ فبروری در قطر امضا شد، امریکا باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند شمار نیروهای خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش بدهد و در جریان ۱۴ماه پس از این توافق، تمام قوای خارجی افغانستان را ترک کنند.
در پی اظهارات وزیر دفاع امریکا در مورد کاهش حضور نظامی امریکا در افغانستان در جریان سه ماه آینده، وزارت دفاع افغانستان گفت که قوای امنیتی و دفاعی افغان ظرفیت و توانایی لازم دارند که از کشورشان در برابر دهشت‌افگنان دفاع کنند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا