اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/ ۲۰  دلو/  باختر

کرونا منجمله نوع جهش یافته آن بار دیگر در افغانستان درحال شیوع است٬ در حالی امکانات تداوی و وقایه این بیماری در افغانستان با گذشت هر روز معدود تر و کمتر می شود.

مفسر آژانس باختر می نگارد؛ وزارت صحت عامه کشور از شیوع نوع دو باره کرونا در افغانستان به خصوص نوع جهش یافته آن‹ اومیکرون › نگران است این نگرانی در حالی است که از یک طرف کمک های بیرونی با وزارت صحت عامه کاهش قابل ملاحظه یی یافته است و از طرف دیگر مردم معیار صحی را مراعات نمی کنند٬ واقعیت این است که هم جامعه جهانی و هم مردم افغانستان کرونا را فراموش کرده اند.

وزارت صحت عامه می گوید که برای پیکار با گونه های تازه ویروس کرونا با چالش های گونه گونی روبرو استند وهنوز به کیت های تشخیص گونه تازه ویروس کرونا «اومیکرون» دست رسی ندارند.

منابع وابسته به وزارت صحت عامه می گویند که ویروس کرونا در افغانستان  درحال شیوع مجدد است٬ ارقام آنانی که روزانه برای گرفتن تست به مراکز صحی مراجعه می کنند٬ چهار رقمی است و ارقام تست آنانی که نتیجه شان شان مثبت  می باشد٬بالاتر از ششصد نفر در روز است.

در حال حاضر در بیشتر از هفده ولایت کشور علایم سریع شیوع کرونا منجمله نوع تازه آن دیده می شود٬ در ولایت های اطراف کابل٬پروان کاپیسا٬ پنجشیرغزنی ٬ پکتیا… رشد این ویروس نگران کننده است.   

در گذشته مسوولان وزارت صحت عامه با کمک نهاد های بین المللی منجمله سازمان صحی چهان و بانک جهانی توانسته بود که سه موج شیوع کرونا در افغانستان تا اندازۀ مدیریت کننددر کنار آن مردم نیز همکاری داشتند٬ مگر بعد از پیروزی امارت اسلامی وضعیت تغییر کرده است نه کمک های بیرونی است و نه توجه مردم به رعایت معیار هاسی صحی٬ چنین یک برخورد باعث شده است که چالش های برخاسته از ناحیه کرونا در افغانستان جدی تر شود و صحت مردم با خطر مواجه گردد.

در حال حاضر تقریبا تمامی مراکز درمان و وقایه کرونا در افغانستان به دلیل نبود امکانات بسته شده اند و حتا در شفاخانه افغان جاپان که بزرگترین مرکز تداوی این بیماری است کیت های تشخص اومیکرون وجود ندارد.

مسوولان این شفاخانه هشدار می دهند و می گویند«واقعات روز به روز زیاد شده میرود، اگر سپانسر مالی درست نداشته باشیم شاید ما نتوانیم آن خدماتی را که باید انجام دهیم آن را آنجام بدهیم.»

با گردش سریع نوع اومیکرون ویروس کرونا، وضعیت اکنون بدتر شده است٬ قطع همکاری ها و نبود امکانات دلیل عمده در بسته شدن مراکز درمانی کرونا است.

از دید بسیاری مردم٬ نهاد های کمک رسان هم  نسبت به ادامه همکاری های شان با وزارت صحت عامه افغانستان که مدیریت کننده نظام صحی است و یک نهاد غیر سیاسی و پالیسی ساز است٬ دید سیاسی دارند.

امروز افغانستان در کنار آن که داری امکانات خوب مالی است مگر به دلیل انجماد ماندن دارایی های ملی خود نمی تواند درد مردمش را التیام بخشد.

زمانی بانک جهانی حمایت کننده خوبی نظام صحی در افغانستان بود در حالی امروز مردم این کشور دچار مشکلات جدی در بخش صحی اند٬ این بانک با انجماد کردن دارایی مردم افغانستان نظاره گر وضعیت باقی مانده است و با خاموشی درد و رنج مردم ما را تماشا می کند٬ در حالی که در نظام سیاسی افغانستان تغییر آمده است٬ نه نام و هویت مردم این کشور.

واقعیت این است که کشور ها و نهاد های زیادی جهانی که شعار حمایت از حقوق بشر را سر می دهند حال به مردم افغانستان پشت کرده اند حتا حاضر نیستند که در بخش امداد و رفع چالش های صحی٬ این مردم را کمک و همکاری کنند٬ مشکل این است که امریکا٬ امارت اسلامی را تحریم کرده و شماری از کشور و سازمان ها  از این کشور پیروی می کنند.

چالش های صحی یک واقعیت تلخ در افغانستان که   باید به آن دور از ملاحظات سیاسی رسیدگی شود.

به تازه گی یک مقام بلند پایه سازمان ملل متحد تاکید کرده  که باید کمک ها با مردم افغانستان بدون ملاحظات سیاسی باشد و این می تواند یک پیام نهایت انسان دو ستانه باشد. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا